Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drenthe zet in op Van Gogh

Drenthe zet in op Van Gogh

Gisteren is in de kerk van Zweeloo ‘Van Gogh in Drenthe’ gelanceerd.  De provincie Drenthe, Marketing Drenthe, Drents Museum, Recreatieschap Drenthe en de gemeenten Hoogeveen, Coevorden en Meppel willen samen met lokale partijen het Drentse erfgoed van Vincent van Gogh in de schijnwerpers zetten en daarmee meer toeristen naar de provincie trekken. Bewoners worden nadrukkelijk bij het project betrokken en kwamen bij de presentatie met tal van initiatieven op de proppen.

Van Gogh vertrok op aanraden van andere schilders in de zomer van 1883 naar Drenthe, toen ook wel het Barbizon van het noorden genoemd. Hij ging er feitelijk drie maanden in retraite om na te denken over zijn kunstenaarschap vertelde curator Annemiek Rens van het Drents Museum die het "Kiemen in de Drentse grond noemde. Hij heeft in Drenthe veel geëxperimenteerd met technieken en composities die je in latere schilderijen terugzag. In de overzichttentoonstelling van zijn Drentse werk die we in 2023 houden, kijk je door de ogen van Van Gogh naar het Drentse landschap.”

Marketing Drenthe neemt initiatief

Het plan Van Gogh in Drenthe is een initiatief van Marketing Drenthe die in minder dan een jaar het plan in elkaar timmerde en de startfinanciering rond kreeg. "Van Gogh is in 2023 voor ons een belangrijk speerpunt waar we nu al op voorsorteren”, vertelde directeur Astrid Crum. Het startbudget voor het project is 600.000 euro. "Ik hoop dat de komende jaren nog uit te breiden naar meer dan een miljoen euro.” Drenthe heeft veel van Brabant geleerd die al 15 jaar geleden begonnen met het Brabantse verhaal van Van Gogh. Toch is het geen kopie geworden. Projectleider Elizabeth Stoit: "We wilden nadrukkelijk een eigen Drents verhaal ontwikkelen dat onderscheidend is van dat van Brabant en Frankrijk.” Samenwerking is we natuurlijk wel met Van Gogh in Brabant en Van Gogh in Europa.

Twee gedeputeerden bij lancering

Dat het project voor Drenthe belangrijk is, bleek wel uit de twee gedeputeerden die de lancering bijwoonden. Gedeputeerde Cultuur en Evenementen Nelleke Vedelaar verwacht dat mensen van heinde en verre voor Van Gogh naar Drenthe gaan komen. Drenthe heeft van Gogh als schilder gevormd: "Van Gogh heeft door een Drentse bril naar de wereld gekeken. Hij laat ons in alle pracht het normale leven van Drenten zien.” Volgens gedeputeerde Vrijetijdseconomie Henk Brink is Drenthe de oerprovincie waar bezoekers het landschap dat Van Gogh zag heden ten dage nog goed kunnen zien.

Draagvlak voor Van Gogh in Drenthe

Elizabeth Stoit mag namens Marketing Drenthe de kar trekken en was zichtbaar trots: "Over de hele wereld worden mensen door Van Gogh geïnspireerd. Maar waardoor werd hij geïnspireerd?  Door het Drentse landschap!” Dat er draagvlak is voor Van Gogh in Drenthe blijkt onomstotelijk uit onderzoek. Zo is de relatie van Van Gogh met Drenthe bij een derde van de cultuurliefhebbers bekend en overweegt 46% daardoor eerder een bezoek aan Drenthe. Zeker als men toch al in de buurt is (75%). Maar ook vanuit de eigen woonplaats is de bezoekintentie nog hoog (42%). Het inspirerende landschap is daarbij de belangrijkste bezoekreden.

Van Gogh beleefbaar maken

Doel van het project Van Gogh in Drenthe is Van Gogh blijvend zichtbaar en beleefbaar te maken voor de binnenlandse en buitenlandse bezoeker. Daarmee moet de economische impact van recreatie en toerisme worden vergroot. Marketing Drenthe heeft daarbij wel aandacht voor de drukte en draagkracht in de kleine dorpen. De Drentse marketingorganisatie wil Van Gogh gebruiken om het verhaal van Drenthe als oerprovincie van Nederland te versterken en verder te onderbouwen. Inspiratiebron zijn zowel het landschap als de brieven van de schilder waar hij zijn enthousiasme voor het Drentse landschap niet onder stoelen of banken stak. "Het vertrekpunt zijn de erfgoedlocaties waar Van Gogh heeft verbleven en geschilderd”, vertelde Elizabeth. "Die locaties willen we met elkaar verbinden.”

VanGoghDrenthe

Decor, Duiding en Dynamiek

In het project staan 3 D’s centraal, Decor, Duiding en Dynamiek. Het Decor moet beter beleefbaar worden gemaakt. Zo wordt het Van Goghhuis in Nieuw Amsterdam doorontwikkeld en wordt een van de 15 andere erfgoedlocaties ontwikkeld. Daarnaast worden landmarklocaties ontwikkeld door bijvoorbeeld silo’s, net als in de Achterhoek, te beschilderen. De tweede D, Duiding betreft het wegwijzen van de bezoekers door thematische fiets-, vaar- en wandelroutes, de ontwikkeling van een LF-Icoonfietsroute langs alle Van Goghlocaties in Nederland en een LAW-wandelroute van Brabant via het Kröller-Müller Museum naar Drenthe als eindpunt. Door kunst in de openbare ruimte wordt de zichtbaarheid van Van Gogh vergroot. Maar alleen decor is niet genoeg om Van Gogh in Drenthe levend te houden. Daarvoor komen activiteiten en de derde D van Dynamiek om de hoek kijken. Zo komt er een grote overzichtstentoonstelling in het Drents Museum met het Drentse werk van de schilder, een symposium en diverse theatervoorstellingen. Naast de theaterproducties komt er ook nog een speelfilm die het verhaal van Van Gogh in Drenthe vertelt vanuit het perspectief van de 14-jarige Wientje, de dochter van de pensionhouder in Nieuw-Amsterdam waar de schilder twee maanden verbleef. Ondernemers kunnen aanhaken met arrangementen en er is het plan om de vaartocht met de trekschuit die Van Gogh maakte in ere te herstellen. Alles om met als doel om langdurig het Drentse verhaal van Van Gogh te kunnen vertellen en gespreid over het jaar aandacht voor Van Gogh te genereren.

Programmapiramide

Voor de promotie heeft Marketing Drenthe een programmapiramide gemaakt. Aan de basis staat het lokale programma per gemeente met al het aanbod. Een trapje hoger staat het speciale aanbod dat bestaat uit 1 hoogtepunt per gemeente. Bovenaan de piramide staan de iconen van Drenthe met 1 overkoepelend verhaal. Aan elke doelgroep wordt het gepaste verhaal uit de piramide verteld. Om alle activiteiten en initiatieven met elkaar af te stemmen komt er een werkgroep programmering.

Steun voor lokale projecten

Om lokale initiatieven rond Van Gogh te ondersteunen trekt de provincie Drenthe samen met de gemeenten Hoogeveen, Coevorden en Emmen in totaal 75.000 euro uit. Zij kunnen vanaf de zomer van 2022 aanvragen indienen voor bedragen van 1.000 tot 5.000 euro. De Van Gogh bij de Drenten leeft, bleek wel in de kerkzaal waar allerhande initiatieven werden aangemeld. Van het zaaien van zonnebloemen in de provincie, het schilderen van zelfportretten van de schilder, een grote onbekende Van Gogh bibliotheek tot een educatieproject in Zuidwest Drenthe.

2023 Drents Van Goghjaar

Nadat alle partners hun sticker ‘Van Gogh Drenthe’ op het projectbord hadden geplakt was het project gelanceerd met als eerstvolgende tussenstop 11 september 2022. Dan wordt de signing en aankleding van de openbare ruimte onthuld. Het jaar 2023 wordt voor Drenthe het Van Goghjaar. Het is dan 140 jaar geleden dat de schilder voet op Drentse bodem zetten en zich bekwaamde in het schilderen in olieverf en aquarelleren waar later wereldberoemde schilderijen uit voortkwamen.

Link: https://www.marketingdrenthe.nl
Trefwoorden: cultuur, marketing, toerisme, dmo's, Drenthe

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.