Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche

Kernboodschap: leuke en veelzijdige werkgevers

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche
Reisbranche kan veelzijdige loopbaanontwikkeling bieden.

Waar de afgelopen twee jaar bijna 1/3e van alle medewerkers in de branche hun baan verloor, trekt het werk en daarmee de werkgelegenheid weer enorm aan. Arbeidsorganisatie Reiswerk start een campagne om nieuw personeel te werven voor de opbloeiende sector. Maar het imago van het werk is niet altijd positief.

Positieve ontwikkelingen waar Reiswerk, het arbeidsmarktfonds in de reisbranche, op inspeelt met een grote, opvallende arbeidsmarktcampagne. Het doel: werken in de reissector op de kaart zetten.

In de reisbranche voor iedereen een passende baan

Esther Gathier, Manager Reiswerk: "Vrijwel alle reisorganisaties – klein, groot, gespecialiseerd, niet-gespecialiseerd – hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website, dat de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Inmiddels staan er al ruim 400 vacatures op onze vacaturebank.” 

"Met de campagne gaan we de veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden in verschillende vakgebieden en op ieder niveau nog meer onder de aandacht brengen.” De reisbranche heeft een enorme diversiteit aan functies; van voor de hand liggende functie als travel agent tot webdeveloper. Zo is er voor elk talent passende, interessante functie in de dynamische reissector. Dit is de overkoepelende boodschap van de naderende arbeidsmarktcampagne.

Het leukste product: reizen

Reiswerk wil benadrukken hoe leuk en veelzijdig werken in de reisbranche is en de goede doorgroei- en doorstroommogelijkheden belichten. Esther Gathier: "Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of - stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. De branche is echter juist super dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Daarnaast werk je met het leukste product dat er is: reizen. Je verkoopt als het ware herinneringen!”

Partners inzetten

De campagne wordt gericht op meerdere doelgroepen, zoals: net-afgestudeerden, zij-instromers en ex-medewerkers die de reissector eerder hebben moeten verlaten. Zowel latent- en actief werkzoekenden in de branche, als werkzoekenden buiten de sector, worden geïnformeerd, geïnteresseerd en geactiveerd voor een carrière in de reisbranche. Daarnaast bevat de campagne een stukje employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij huidige werknemers in de branche.

Esther Gathier: "Om met de campagne écht impact te maken, werken we nauw samen met de sector. Zo komt de input voor de campagne echt vanuit de reisbedrijven. Hiervoor organiseren we onder andere expertmeetings voor HR professionals in de sector, waarin we samen brainstormen over werken in de branche en de arbeidsmarktcampagne. Daarnaast zetten we de campagne op met onze partner Brût Communicatie, een marketingcommunicatiebureau in Utrecht. Met hun ruime ervaring met arbeidsmarktcampagnes en employer branding voor verschillende sectoren, hun creativiteit en strategische insteek gaan we er een groot succes van maken.” 

Er wordt op dit moment gewerkt aan de exacte invulling van de campagne. Volgende week is er een meeting gepland met HR-experts uit de branche. Die input wordt ook gebruikt voor deze campagne.

Vóór de zomer

Op de vraag aan Ester Gathier wanneer de campagne echt start, houdt zij het op "vóór de zomer". Waarschijnlijk is dat in de maand juni. De nood is hoog in de sector en daarom wordt de campagne snel opgezet.

 
Trefwoorden: reizen, travel agent, werknemer, werkgever, Reiswerk

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...