Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche

Kernboodschap: leuke en veelzijdige werkgevers

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche
Reisbranche kan veelzijdige loopbaanontwikkeling bieden.

Waar de afgelopen twee jaar bijna 1/3e van alle medewerkers in de branche hun baan verloor, trekt het werk en daarmee de werkgelegenheid weer enorm aan. Arbeidsorganisatie Reiswerk start een campagne om nieuw personeel te werven voor de opbloeiende sector. Maar het imago van het werk is niet altijd positief.

Positieve ontwikkelingen waar Reiswerk, het arbeidsmarktfonds in de reisbranche, op inspeelt met een grote, opvallende arbeidsmarktcampagne. Het doel: werken in de reissector op de kaart zetten.

In de reisbranche voor iedereen een passende baan

Esther Gathier, Manager Reiswerk: "Vrijwel alle reisorganisaties – klein, groot, gespecialiseerd, niet-gespecialiseerd – hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website, dat de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Inmiddels staan er al ruim 400 vacatures op onze vacaturebank.” 

"Met de campagne gaan we de veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden in verschillende vakgebieden en op ieder niveau nog meer onder de aandacht brengen.” De reisbranche heeft een enorme diversiteit aan functies; van voor de hand liggende functie als travel agent tot webdeveloper. Zo is er voor elk talent passende, interessante functie in de dynamische reissector. Dit is de overkoepelende boodschap van de naderende arbeidsmarktcampagne.

Het leukste product: reizen

Reiswerk wil benadrukken hoe leuk en veelzijdig werken in de reisbranche is en de goede doorgroei- en doorstroommogelijkheden belichten. Esther Gathier: "Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of - stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. De branche is echter juist super dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Daarnaast werk je met het leukste product dat er is: reizen. Je verkoopt als het ware herinneringen!”

Partners inzetten

De campagne wordt gericht op meerdere doelgroepen, zoals: net-afgestudeerden, zij-instromers en ex-medewerkers die de reissector eerder hebben moeten verlaten. Zowel latent- en actief werkzoekenden in de branche, als werkzoekenden buiten de sector, worden geïnformeerd, geïnteresseerd en geactiveerd voor een carrière in de reisbranche. Daarnaast bevat de campagne een stukje employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij huidige werknemers in de branche.

Esther Gathier: "Om met de campagne écht impact te maken, werken we nauw samen met de sector. Zo komt de input voor de campagne echt vanuit de reisbedrijven. Hiervoor organiseren we onder andere expertmeetings voor HR professionals in de sector, waarin we samen brainstormen over werken in de branche en de arbeidsmarktcampagne. Daarnaast zetten we de campagne op met onze partner Brût Communicatie, een marketingcommunicatiebureau in Utrecht. Met hun ruime ervaring met arbeidsmarktcampagnes en employer branding voor verschillende sectoren, hun creativiteit en strategische insteek gaan we er een groot succes van maken.” 

Er wordt op dit moment gewerkt aan de exacte invulling van de campagne. Volgende week is er een meeting gepland met HR-experts uit de branche. Die input wordt ook gebruikt voor deze campagne.

Vóór de zomer

Op de vraag aan Ester Gathier wanneer de campagne echt start, houdt zij het op "vóór de zomer". Waarschijnlijk is dat in de maand juni. De nood is hoog in de sector en daarom wordt de campagne snel opgezet.

 
Trefwoorden: reizen, travel agent, werknemer, werkgever, Reiswerk

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.