Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche

Kernboodschap: leuke en veelzijdige werkgevers

In juni arbeidsmarktcampagne voor de reisbranche
Reisbranche kan veelzijdige loopbaanontwikkeling bieden.

Waar de afgelopen twee jaar bijna 1/3e van alle medewerkers in de branche hun baan verloor, trekt het werk en daarmee de werkgelegenheid weer enorm aan. Arbeidsorganisatie Reiswerk start een campagne om nieuw personeel te werven voor de opbloeiende sector. Maar het imago van het werk is niet altijd positief.

Positieve ontwikkelingen waar Reiswerk, het arbeidsmarktfonds in de reisbranche, op inspeelt met een grote, opvallende arbeidsmarktcampagne. Het doel: werken in de reissector op de kaart zetten.

In de reisbranche voor iedereen een passende baan

Esther Gathier, Manager Reiswerk: "Vrijwel alle reisorganisaties – klein, groot, gespecialiseerd, niet-gespecialiseerd – hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website, dat de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Inmiddels staan er al ruim 400 vacatures op onze vacaturebank.” 

"Met de campagne gaan we de veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden in verschillende vakgebieden en op ieder niveau nog meer onder de aandacht brengen.” De reisbranche heeft een enorme diversiteit aan functies; van voor de hand liggende functie als travel agent tot webdeveloper. Zo is er voor elk talent passende, interessante functie in de dynamische reissector. Dit is de overkoepelende boodschap van de naderende arbeidsmarktcampagne.

Het leukste product: reizen

Reiswerk wil benadrukken hoe leuk en veelzijdig werken in de reisbranche is en de goede doorgroei- en doorstroommogelijkheden belichten. Esther Gathier: "Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of - stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. De branche is echter juist super dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Daarnaast werk je met het leukste product dat er is: reizen. Je verkoopt als het ware herinneringen!”

Partners inzetten

De campagne wordt gericht op meerdere doelgroepen, zoals: net-afgestudeerden, zij-instromers en ex-medewerkers die de reissector eerder hebben moeten verlaten. Zowel latent- en actief werkzoekenden in de branche, als werkzoekenden buiten de sector, worden geïnformeerd, geïnteresseerd en geactiveerd voor een carrière in de reisbranche. Daarnaast bevat de campagne een stukje employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij huidige werknemers in de branche.

Esther Gathier: "Om met de campagne écht impact te maken, werken we nauw samen met de sector. Zo komt de input voor de campagne echt vanuit de reisbedrijven. Hiervoor organiseren we onder andere expertmeetings voor HR professionals in de sector, waarin we samen brainstormen over werken in de branche en de arbeidsmarktcampagne. Daarnaast zetten we de campagne op met onze partner Brût Communicatie, een marketingcommunicatiebureau in Utrecht. Met hun ruime ervaring met arbeidsmarktcampagnes en employer branding voor verschillende sectoren, hun creativiteit en strategische insteek gaan we er een groot succes van maken.” 

Er wordt op dit moment gewerkt aan de exacte invulling van de campagne. Volgende week is er een meeting gepland met HR-experts uit de branche. Die input wordt ook gebruikt voor deze campagne.

Vóór de zomer

Op de vraag aan Ester Gathier wanneer de campagne echt start, houdt zij het op "vóór de zomer". Waarschijnlijk is dat in de maand juni. De nood is hoog in de sector en daarom wordt de campagne snel opgezet.

 
Trefwoorden: reizen, travel agent, werknemer, werkgever, Reiswerk

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...