Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend
De collecteweek van Jantje Beton duurt tot en met zaterdag 12 maart. Foto: Jantje Beton

Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 maart 2022 vindt de jaarlijkse Jantje Beton Collecte plaats. Jantje Beton ziet dat spelen niet vanzelfsprekend is mede door de coronacrisis. Ook zijn speelplekken lastig bereikbaar. 

Scoutinggroepen, speeltuinen, verenigingen en sportclubs zetten weer hun beste beentje voor om zoveel mogelijk geld op te halen. De gedachten van Jantje Beton gaan deze week speciaal uit naar alle kinderen die momenteel op de vlucht zijn. Projecten gericht op kinderen in kwetsbare speelposities zijn een focuspunt voor Jantje Beton, meldt het goede doel bij de start van de collecteweek.

Minder buitenspelen tijdens coronacrisis

Een leven zonder buitenspelen is ondenkbaar voor kinderen. Spelen is superbelangrijk, maar niet vanzelfsprekend. 3 op de 10 kinderen spelen niet of slechts 1 keer per week buiten. Voor kinderen in kwetsbare speelposities is buitenspelen vaak onmogelijk.

Trends in spelen:

Zijn kinderen en jongeren tijdens de coronacrisis minder gaan bewegen. Vooral kinderen die al matig bewogen zijn nóg minder gaan bewegen (Bron: Nivel / RIVM).
Spelen kinderen in kindvriendelijke buurten vaker buiten dan kinderen in niet-kindvriendelijke buurten (Bron: Mulier Instituut).
Zijn veel speelplekken verouderd, onbereikbaar (liggen bijvoorbeeld achter een drukke weg) of worden wegbezuinigd door de gemeente. (Bron: Jantje Beton)

Tienduizenden vrijwilligers gaan in de collecteweek langs de deur met een collectebus. Waarbij zowel cash als met de iDEAL QR-code een donatie kan worden gedaan. Eenmalig en zonder verdere verplichtingen. Daarnaast zetten steeds meer clubs de online collecte in. Met behulp van een persoonlijke online collectebus versturen ze donatieverzoekjes via Whatsapp en LinkedIn naar hun familie en vrienden. Online collecteren is contactloos, eenmalig en veilig. Verenigingen en clubs zijn financieel getroffen door de coronacrisis dus kunnen uw hulp goed gebruiken.

50%-50%

Het bijzondere aan de Jantje Beton Collecte is dat de collecterende clubs 50% van de opbrengst zelf mogen besteden aan speelmogelijkheden. Dus nieuwe ballen voor de voetbalclub en een zomerkamp voor een Scoutinggroep. De andere 50% gaat naar de projecten van Jantje Beton. Daarbij is er aandacht voor kinderen die vanwege corona weinig hebben buiten gespeeld. En alle andere kinderen in kwetsbare speelposities, zoals vluchtelingenkinderen.

Trefwoorden: spelen, recreatie, bewegen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.