Geplaatst op: 09-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs en Albron leggen duurzame ambities vast in CSR Charter

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs spant zich in voor een nog gezonder en duurzamer aanbod op de menukaart in haar restaurants en van de voedingsmiddelen in de Food Stores en de personeelsrestaurants. Samen met haar horecapartner in Nederland en België, Albron, heeft Center Parcs deze ambitie vastgelegd in een CSR Charter. Deze stap leidt tot minder voedselverspilling en een groter aanbod in ecologische-, vegetarische-, veganistische en lokale voedingswaren. Zowel medewerkers als gasten van Center Parcs profiteren hierdoor van meer keuze op het gebied van lekker en gezond eten.  

 

Het Charter sluit aan bij de ambitie van Center Parcs om een nieuwe standaard te zetten in de recreatiesector. Door de introductie van restaurants met meer verantwoorde keuzes en nieuwe vormen van beleving, wil het bedrijf een omgeving creëren waarin gasten kunnen genieten van gastvrijheid en eten en drinken van hoge kwaliteit. Bovendien past verduurzaming bij het groene karakter van Center Parcs en haar Market Dome, het groene hart van elk park. Sinds de bouw van de eerste Market Dome in 1986 biedt de centrale ontmoetingsplek ruimte aan vele subtropische planten, bomen en dieren. De Market Dome staat symbool voor een prettig klimaat voor mens en dier en voor een omgeving waar flora en fauna opnieuw ruimte krijgen, nadat ze op hun eigen plek in de wereld niet verder konden leven.

 

Sterke focus op innovatie en duurzaamheid

Met het CSR Charter, dat vandaag is ondertekend door Erwin Dezeure, CSR Director van Center Parcs Europe, en Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur Albron, is een nieuwe mijlpaal bereikt. "Aandacht voor duurzaamheid en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk zijn belangrijke pijlers van Center Parcs”, vertelt Erwin Dezeure. "Het is hiervoor noodzakelijk om te blijven innoveren op het vlak van food en catering. Bovendien spelen we graag in op de veranderende behoeften van onze klanten, die we graag naast lekkernijen nog meer gezonde, vegetarische en vegan opties bieden. Met de ondertekening van het CSR Charter zetten we een nieuwe stap voorwaarts in het bereiken van onze doelstelling om Center Parcs nóg duurzamer en gezonder te maken.”

 

Samenwerking met Albron

Horecapartner Albron ondersteunt Center Parcs bij de verduurzaming van de voedselketen in Nederland en verschillende parken in België. Als onderdeel van het strategische partnership met Center Parcs is Albron sinds 2010 verantwoordelijk voor het beheer van de restaurants en Food Stores in de parken van Center Parcs in deze landen. "Center Parcs en Albron delen dezelfde ambities op het gebied van innovatie en het vergroten van de gastbeleving”, vertelt Jan Willem Hilbron. "Als onderdeel van het CSR Charter gaan we ons nog sterker richten op het verduurzamen van onze Food en Restaurant-concepten, met een sterke focus op streekgebonden en provinciale producten. Tegelijkertijd gaan we er alles aan doen om onze processen te verduurzamen, onder meer door het scheiden van afval, het verduurzamen van onze verpakkingen en het beperken van voedselverspilling.”

 

CSR Charter

Center Parcs heeft zich in het Charter in heel Europa verbonden aan zeven doelstellingen, gericht op duurzaamheid en gezondheid. Met behulp van Albron leidt dit in Nederland en België tot de volgende acties:

  1. Meer duurzaam eten aanbieden: er ligt een sterke focus op producten uit de streek. Albron werkt samen met tal van lokale partners en voldoet aan alle Europese regelgeving inzake dierenwelzijn. Zo gebruikt ze uitsluitend vrije uitloop-eieren en wordt uitsluitend vis van het keurmerk ‘Good Fish Foundation’ aangeboden. In alle restaurants staan talrijke vegetarische en/of vegan maaltijden op het menu en 80 procent van de groente en fruit heeft het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Ook het aanbod van foodproducten in de Market Dome van Center Parcs wordt steeds ‘groener’.
  2. Afval beperken: in de restaurants zijn sorteerfaciliteiten beschikbaar om de doelstelling van 70 procent afvalscheiding te realiseren. Ook wordt ingezet op recycling en worden sinaasappelschillen, oud frituurvet en koffiedrab afzonderlijk ingezameld om als grondstof te gebruiken voor nieuwe producten, zoals zeep en biodiesel. Via een biovergister wordt ander organisch afval omgezet in energie, waarmee bijvoorbeeld extra warmte van de Market Dome wordt gegenereerd. Door de samenwerking met ‘Too Good to Go’ worden dagelijks pakketten met overtollige producten aangeboden aan consumenten, waardoor elke maand minstens 1.000 kg CO2 bespaard wordt.
  3. Verbod op wegwerpplastic: er is een verbod op het gebruik van wegwerpplastics, zoals plastic rietjes, roerstaafjes, bekers en zakjes. Daarnaast wordt al het overige plastic afval gesorteerd met als doel dit te recyclen.
  4. Stimuleren van vitaliteit: Klanten krijgen meer keuze uit gezonde en vegetarische alternatieven. Ook is er veel aandacht voor het verminderen van het zout-, suiker- en vetgehalte in maaltijden en foodproducten, en bevatten vrijwel alle dranken voor kinderen 0 procent toegevoegde suiker. Daarnaast levert Albron een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers door dezelfde opties aan te bieden in personeelsrestaurants.
  5. Bewustwording van gasten en medewerkers: Albron werkt mee aan de organisatie van een jaarlijkse sportdag voor medewerkers en events als Earth Hour, Biodiversity Day en World Cleanup Day.
  6. Het ondersteunen van partnerships: Albron ondersteunt partnerships van Center Parcs met organisaties als het Wereld Natuur Fonds, Stichting de Opkikker en Beyond the Moon.
  7. Green Key-criteria: Albron voldoet aan de Green Key-criteria en doet er alles aan deze te behouden.
Trefwoorden: duurzaam, gezond, CSR Charter

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.