Geplaatst op: 10-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Herstel toerisme: informatieve tool KHN en NBTC

Herstel toerisme: informatieve tool KHN en NBTC
Met het herstellend toerisme nu weer hernieuwde aandacht voor gastvrijheid.

De horecasector kan gebruikmaken van een nieuwe gastvrijheidstool voor ondernemers. Dit online magazine is ontwikkeld door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en NBTC. Het geeft een brede waaier aan informatie over gastvrijheid, opleidingen en marketing. Nu het toerisme terugkomt is het tijd om kennis te delen over gastvrijheid.

Het online magazine heeft als doel om ondernemers uit de horeca- en toerismesector kennis en inzichten te bieden over manieren om vaste en nieuwe bezoekers nog beter te kunnen bedienen. Nu én in de toekomst. "Nu de Nederlandse horeca langzaam heropent en de toeristen weer terugkomen, hebben wij samen met NBTC de handen ineen geslagen om kennis en inzichten te delen rondom het thema gastvrijheid. Hiermee willen we horecaondernemers inspireren bij het zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van hun toeristische gasten,” aldus KHN-directeur Dirk Beljaarts.

Samen naar een gastvrij Nederland

NBTC beschikt over veel toeristische kennis maar veel ondernemers weten dit niet en missen hierdoor een kans om hun gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen. Daarom namen KHN en NBTC het initiatief om een tool te ontwikkelen om die kennis beter beschikbaar te maken. 

De gastvrijheidsbron van KHN en NBTC bestaat uit kennis en data die antwoord kunnen geven op veel vraagstukken waar ondernemers momenteel mee kampen. Aan de hand van zeven thema’s zoals doelgroepen bepalen, positionering scherpstellen en promotie, geeft deze tool ondernemers en managers inzicht in kansen voor het aantrekken van zowel vaste gasten als nieuwe bezoekers. De inzet: een gastvrij onthaal als nooit tevoren en een rendabele bedrijfsvoering in toerisme en horeca. 

Dirk Beljaarts: "We merken bij veel ondernemers dat ze zo snel mogelijk weer terug willen naar het niveau van 2019. Een voor velen ‘normaal’ jaar. Echter merken we ook dat ondernemers veelal zelf aan de slag gaan met deze uitdagingen, in plaats van samen op te trekken met ondernemers uit de buurt. Daarom bieden wij hulp bij vraagstukken om te achterhalen wat voor een ondernemer men wil zijn, welk aanbod hierbij past en hoe men hiermee het best aan de slag kan.”

Herstel in horeca- en toerismesector komt langzaam op gang

Corona heeft een flinke impact gehad op de gastvrijheidssector. NBTC-directeur Jos Vranken: "Afgelopen jaar is het internationaal bezoek nog verder gezakt in vergelijking met het jaar daarvoor. Om een beeld te geven: Nederland heeft 69 procent minder internationale bezoekers ontvangen dan in pre-coronajaar 2019, resulterend in 6 miljoen internationale bezoekers. Daarnaast heeft ons land nagenoeg hetzelfde aantal binnenlandse bezoekers ontvangen als in 2019. Dit aantal komt uit op 26 miljoen gasten. Niet alleen een enorme klap voor het inkomend toerisme, maar daarmee ook voor onze horeca. Het is dus alle hens aan dek voor duurzaam herstel. De Visitor Readiness tool die wij samen met KHN hebben ontwikkeld helpt ondernemers en hun partners in en om een bestemming bij het maken van bewuste keuzes.”

De link naar het online gastvrijheidsmagazine.
Trefwoorden: horeca, gastvrijheid, toerisme, kennis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...