Geplaatst op: 10-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Herstel toerisme: informatieve tool KHN en NBTC

Herstel toerisme: informatieve tool KHN en NBTC
Met het herstellend toerisme nu weer hernieuwde aandacht voor gastvrijheid.

De horecasector kan gebruikmaken van een nieuwe gastvrijheidstool voor ondernemers. Dit online magazine is ontwikkeld door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en NBTC. Het geeft een brede waaier aan informatie over gastvrijheid, opleidingen en marketing. Nu het toerisme terugkomt is het tijd om kennis te delen over gastvrijheid.

Het online magazine heeft als doel om ondernemers uit de horeca- en toerismesector kennis en inzichten te bieden over manieren om vaste en nieuwe bezoekers nog beter te kunnen bedienen. Nu én in de toekomst. "Nu de Nederlandse horeca langzaam heropent en de toeristen weer terugkomen, hebben wij samen met NBTC de handen ineen geslagen om kennis en inzichten te delen rondom het thema gastvrijheid. Hiermee willen we horecaondernemers inspireren bij het zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van hun toeristische gasten,” aldus KHN-directeur Dirk Beljaarts.

Samen naar een gastvrij Nederland

NBTC beschikt over veel toeristische kennis maar veel ondernemers weten dit niet en missen hierdoor een kans om hun gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen. Daarom namen KHN en NBTC het initiatief om een tool te ontwikkelen om die kennis beter beschikbaar te maken. 

De gastvrijheidsbron van KHN en NBTC bestaat uit kennis en data die antwoord kunnen geven op veel vraagstukken waar ondernemers momenteel mee kampen. Aan de hand van zeven thema’s zoals doelgroepen bepalen, positionering scherpstellen en promotie, geeft deze tool ondernemers en managers inzicht in kansen voor het aantrekken van zowel vaste gasten als nieuwe bezoekers. De inzet: een gastvrij onthaal als nooit tevoren en een rendabele bedrijfsvoering in toerisme en horeca. 

Dirk Beljaarts: "We merken bij veel ondernemers dat ze zo snel mogelijk weer terug willen naar het niveau van 2019. Een voor velen ‘normaal’ jaar. Echter merken we ook dat ondernemers veelal zelf aan de slag gaan met deze uitdagingen, in plaats van samen op te trekken met ondernemers uit de buurt. Daarom bieden wij hulp bij vraagstukken om te achterhalen wat voor een ondernemer men wil zijn, welk aanbod hierbij past en hoe men hiermee het best aan de slag kan.”

Herstel in horeca- en toerismesector komt langzaam op gang

Corona heeft een flinke impact gehad op de gastvrijheidssector. NBTC-directeur Jos Vranken: "Afgelopen jaar is het internationaal bezoek nog verder gezakt in vergelijking met het jaar daarvoor. Om een beeld te geven: Nederland heeft 69 procent minder internationale bezoekers ontvangen dan in pre-coronajaar 2019, resulterend in 6 miljoen internationale bezoekers. Daarnaast heeft ons land nagenoeg hetzelfde aantal binnenlandse bezoekers ontvangen als in 2019. Dit aantal komt uit op 26 miljoen gasten. Niet alleen een enorme klap voor het inkomend toerisme, maar daarmee ook voor onze horeca. Het is dus alle hens aan dek voor duurzaam herstel. De Visitor Readiness tool die wij samen met KHN hebben ontwikkeld helpt ondernemers en hun partners in en om een bestemming bij het maken van bewuste keuzes.”

De link naar het online gastvrijheidsmagazine.
Trefwoorden: horeca, gastvrijheid, toerisme, kennis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.