Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven

Jaarcijfers 2021 spelen rol in gemeenteraadsverkiezingen

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven
32 internationale bedrijven vestigden zich in Den Haag, veelal vanwege de positionering \'recht en veiligheid\'.

De jaarresultaten van DMO The Hague & Partners over 2021 laten een lichte verbetering zien ten opzichte van 2020, een jaar dat ook al gedomineerd werd door corona. Niet alleen komen er meer bezoekers maar vooral interessant is de stijging in aantal congressen en het bedrijfsleven dat weer zijn weg vindt naar Den Haag als vestigingsplaats.

Na de lockdowns wisten bezoekers Den Haag gelukkig weer te vinden. Dat biedt perspectief voor de toekomst, meldt de DMO hoopvol bij de cijfers die een positieve ontwikkeling laten zien. 

Dat geldt ook voor het congresbezoek. In 2021 zijn voor de komende jaren congressen geacquireerd met een totale economische impact van 35,2 miljoen euro. En ondanks de reisbeperkingen zijn het afgelopen jaar 32 internationale bedrijven en NGO’s geworven. Die bedrijven zijn samen goed voor 863 extra arbeidsplaatsen.

Marco Esser: "Effect gesorteerd ondanks moeilijke jaren"

"In vergelijking met 2020 laten de jaarresultaten over 2021 licht herstel zien, maar we zijn nog lang niet op pre-corona niveau”, zo waakt Marco Esser, directeur van The Hague & Partners, voor te veel enthousiasme. "Hotels, winkels, theaters, musea, congres- en evenementenlocaties hebben de afgelopen twee jaar veel omzet verloren. We kunnen ons vasthouden aan het feit dat als het weer mag, bezoekers uit binnen- en buitenland graag naar Den Haag komen en dat onze inspanningen bij het werven van congressen en bedrijven ondanks de moeilijke omstandigheden ook in 2021 effect hebben gesorteerd.”

De jaarresultaten van The Hague & Partners over 2021 worden bekend op een moment dat ieders aandacht en zorg uitgaat naar de oorlog in Oekraïne. "De oorlog betekent – in de eerste plaats voor de Oekraïners zelf, maar ook voor de wereld als geheel – dat een nieuwe, uiterst onzekere periode is aangebroken. Wat de gevolgen zullen zijn voor onze werkvelden, is nog erg ongewis”, aldus Esser.

The Hague & Partners verricht in opdracht van de gemeente Den Haag de marketing en acquisitie gericht op bewoners en bezoekers, congresorganisatoren en internationale bedrijven en instellingen. Het doel is om een duurzame bijdrage te leveren aan welvaart en welzijn voor de inwoners van Den Haag door groei van de Haagse economie en werkgelegenheid op het terrein van (zakelijk) toerisme en internationale bedrijvigheid. 

Bezoekers komen als het kan

Het verblijfsbezoek in aantal overnachtingen in Den Haag is in 2021 ten opzichte van 2020 met ruim 24% gegroeid*. In totaal kwamen 719.000 verblijfsgasten (geen dagbezoek) naar Den Haag en werden 1.228.000 overnachtingen geboekt. Op sommige piekmomenten in de zomer en in de nazomer was het aantal overnachtingen zelfs hoger dan pre-corona. Maar over het hele jaar genomen lag de bezettingsgraad van de hotels ruim onder het ‘normale’ niveau. 

"Bezoekers kwamen vooral uit Nederland en de buurlanden Duitsland en België naar de stad met ‘Een Zee van Ruimte’. Zij werden gastvrij ontvangen door onze city hosts en de medewerkers van The Hague Info Store. Daarnaast werden bewoners en bezoekers met de lokale en regionale campagne ‘Den Haag Staat aan’ geïnspireerd om gebruik te maken van het rijke culturele aanbod in de stad toen de coronamaatregelen werden opgeheven”, aldus Esser.

Congressen voor de toekomst staan gepland

Vanwege de coronamaatregelen vonden in Den Haag in 2021 slechts 27 zakelijke evenementen plaats, waarvan negen in hybride vorm. Door het initiatief te nemen voor een Hybrid City Alliance hebben we Den Haag op de kaart gezet als een innovatieve plek voor het houden van congressen. Dit is beloond met de prestigieuze ICCA Best Marketing Award. Daarnaast is ingezet op de werving van congressen voor de nabije toekomst. Dat heeft 106 leads opgeleverd met een economische waarde van 125 miljoen euro. Hiervan zijn congressen met een impact van 35,2 miljoen euro inmiddels definitief bevestigd. Esser: "Een voorbeeld van zo’n congres is het ICIAM congres dat in 2027 circa 3.500 bezoekers voor vijf dagen naar de stad brengt.”

32 internationale bedrijven

In 2021 is een start gemaakt met de programmatische samenwerking tussen The Hague & Partners, InnovationQuarter en de gemeente Den Haag bij de versterking van het Haagse ecosysteem. In Den Haag wordt gewerkt aan innovaties voor een betere, veilige, en rechtvaardige wereld. Dat wordt ook weerspiegeld door de internationale bedrijven en instellingen die in 2021 zijn geworven. Alle bedrijven die aangehaakt zijn, hebben een link met de profielclusters: Impact Economy, Security Delta, Legal & Policy. 

In 2021 zijn in totaal 32 internationale bedrijven en NGO’s via The Hague & Partners in Den Haag geland. Deze bedrijven zijn goed voor 863 nieuwe arbeidsplaatsen en zij investeren voor zo’n 15 miljoen euro in de stad. Dit betekent een groei ten opzichte van 2020, maar de aantallen zijn nog niet op het niveau van voor de pandemie. 

Esser: "Een voorbeeld van een bedrijf dat in 2021 naar Den Haag is gekomen, is het Britse Neptune Energy. Met 200 arbeidsplaatsen is dit een grote nieuwe speler die duurzame projecten installeert, zoals waterstofproductie voor de kust van Scheveningen. Het is goed om te zien dat de aantrekkingskracht van Den Haag voor de gekozen ecosysteem profielen werkt.”

Herstel versnellen en invloed gemeenteraadsverkiezingen 2022

Na het lichte herstel in 2021 wil The Hague & Partners zich in 2022 met volle energie inzetten op het versnellen van het herstel. Esser: "De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Verschillende partijen hebben aangegeven dat zij willen investeren in het bevorderen van de economie en de werkgelegenheid. Extra middelen voor de activiteiten van The Hague & Partners zijn hiervoor het beste recept. Wij laten jaar op jaar zien dat investeren in de marketing en acquisitie van de stad, gericht op de bezoekerseconomie, congressen en internationale bedrijvigheid een grote return on investment heeft. Wij staan daarom klaar om ook de komende jaren weer voluit bij te dragen aan welvaart en welzijn van Hagenaars en Hagenezen.”
Trefwoorden: DMO, Den Haag, congres, bezoeker, vestigingsplaats, marketing, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad
Met de snelle groei van toerisme en nieuwe inwoners staat Eindhoven voor de uitdaging om aantrekkelijk, duurzaam en groen te blijven. Het Van Abbemuseum wil hieraan bijdragen door de buitenruimte rondom het museum om te vormen tot een groene plek waar bewoners en cultuur samenkomen, en zo de verbinding met de stad te versterken.
23/02/25
Toeristenbelasting in Nederland stijgt met 8%
Toeristen die overnachten in Nederland betalen dit jaar gemiddeld € 2,53 toeristenbelasting per persoon per nacht. Dat is bijna 8% meer dan vorig jaar, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van Bungalowparkoverzicht.nl.
23/02/25
Data en analysemogelijkheden van de Landelijke Database Logiesaccommodaties
In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
23/02/25
Exclusief voor leden
Haya Hotels automatiseert incheckproces met GuestWave
Haya Hotels in Den Haag heeft in samenwerking met GuestWave het incheckproces volledig gedigitaliseerd. Dit heeft geleid tot een sneller en efficiënter registratieproces voor gasten.
23/02/25
Inspiratiemagazine voor natuurinclusieve recreatieterreinen
Het domein Vrijetijdseconomie van het Collectief Natuurinclusief heeft een tweede online magazine gepresenteerd. In de eerste editie stond 'meer ruimte voor recreatie' centraal, nu is het de beurt aan 'natuurinclusieve recreatieterreinen'.
23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...