Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven

Jaarcijfers 2021 spelen rol in gemeenteraadsverkiezingen

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven
32 internationale bedrijven vestigden zich in Den Haag, veelal vanwege de positionering \'recht en veiligheid\'.

De jaarresultaten van DMO The Hague & Partners over 2021 laten een lichte verbetering zien ten opzichte van 2020, een jaar dat ook al gedomineerd werd door corona. Niet alleen komen er meer bezoekers maar vooral interessant is de stijging in aantal congressen en het bedrijfsleven dat weer zijn weg vindt naar Den Haag als vestigingsplaats.

Na de lockdowns wisten bezoekers Den Haag gelukkig weer te vinden. Dat biedt perspectief voor de toekomst, meldt de DMO hoopvol bij de cijfers die een positieve ontwikkeling laten zien. 

Dat geldt ook voor het congresbezoek. In 2021 zijn voor de komende jaren congressen geacquireerd met een totale economische impact van 35,2 miljoen euro. En ondanks de reisbeperkingen zijn het afgelopen jaar 32 internationale bedrijven en NGO’s geworven. Die bedrijven zijn samen goed voor 863 extra arbeidsplaatsen.

Marco Esser: "Effect gesorteerd ondanks moeilijke jaren"

"In vergelijking met 2020 laten de jaarresultaten over 2021 licht herstel zien, maar we zijn nog lang niet op pre-corona niveau”, zo waakt Marco Esser, directeur van The Hague & Partners, voor te veel enthousiasme. "Hotels, winkels, theaters, musea, congres- en evenementenlocaties hebben de afgelopen twee jaar veel omzet verloren. We kunnen ons vasthouden aan het feit dat als het weer mag, bezoekers uit binnen- en buitenland graag naar Den Haag komen en dat onze inspanningen bij het werven van congressen en bedrijven ondanks de moeilijke omstandigheden ook in 2021 effect hebben gesorteerd.”

De jaarresultaten van The Hague & Partners over 2021 worden bekend op een moment dat ieders aandacht en zorg uitgaat naar de oorlog in Oekraïne. "De oorlog betekent – in de eerste plaats voor de Oekraïners zelf, maar ook voor de wereld als geheel – dat een nieuwe, uiterst onzekere periode is aangebroken. Wat de gevolgen zullen zijn voor onze werkvelden, is nog erg ongewis”, aldus Esser.

The Hague & Partners verricht in opdracht van de gemeente Den Haag de marketing en acquisitie gericht op bewoners en bezoekers, congresorganisatoren en internationale bedrijven en instellingen. Het doel is om een duurzame bijdrage te leveren aan welvaart en welzijn voor de inwoners van Den Haag door groei van de Haagse economie en werkgelegenheid op het terrein van (zakelijk) toerisme en internationale bedrijvigheid. 

Bezoekers komen als het kan

Het verblijfsbezoek in aantal overnachtingen in Den Haag is in 2021 ten opzichte van 2020 met ruim 24% gegroeid*. In totaal kwamen 719.000 verblijfsgasten (geen dagbezoek) naar Den Haag en werden 1.228.000 overnachtingen geboekt. Op sommige piekmomenten in de zomer en in de nazomer was het aantal overnachtingen zelfs hoger dan pre-corona. Maar over het hele jaar genomen lag de bezettingsgraad van de hotels ruim onder het ‘normale’ niveau. 

"Bezoekers kwamen vooral uit Nederland en de buurlanden Duitsland en België naar de stad met ‘Een Zee van Ruimte’. Zij werden gastvrij ontvangen door onze city hosts en de medewerkers van The Hague Info Store. Daarnaast werden bewoners en bezoekers met de lokale en regionale campagne ‘Den Haag Staat aan’ geïnspireerd om gebruik te maken van het rijke culturele aanbod in de stad toen de coronamaatregelen werden opgeheven”, aldus Esser.

Congressen voor de toekomst staan gepland

Vanwege de coronamaatregelen vonden in Den Haag in 2021 slechts 27 zakelijke evenementen plaats, waarvan negen in hybride vorm. Door het initiatief te nemen voor een Hybrid City Alliance hebben we Den Haag op de kaart gezet als een innovatieve plek voor het houden van congressen. Dit is beloond met de prestigieuze ICCA Best Marketing Award. Daarnaast is ingezet op de werving van congressen voor de nabije toekomst. Dat heeft 106 leads opgeleverd met een economische waarde van 125 miljoen euro. Hiervan zijn congressen met een impact van 35,2 miljoen euro inmiddels definitief bevestigd. Esser: "Een voorbeeld van zo’n congres is het ICIAM congres dat in 2027 circa 3.500 bezoekers voor vijf dagen naar de stad brengt.”

32 internationale bedrijven

In 2021 is een start gemaakt met de programmatische samenwerking tussen The Hague & Partners, InnovationQuarter en de gemeente Den Haag bij de versterking van het Haagse ecosysteem. In Den Haag wordt gewerkt aan innovaties voor een betere, veilige, en rechtvaardige wereld. Dat wordt ook weerspiegeld door de internationale bedrijven en instellingen die in 2021 zijn geworven. Alle bedrijven die aangehaakt zijn, hebben een link met de profielclusters: Impact Economy, Security Delta, Legal & Policy. 

In 2021 zijn in totaal 32 internationale bedrijven en NGO’s via The Hague & Partners in Den Haag geland. Deze bedrijven zijn goed voor 863 nieuwe arbeidsplaatsen en zij investeren voor zo’n 15 miljoen euro in de stad. Dit betekent een groei ten opzichte van 2020, maar de aantallen zijn nog niet op het niveau van voor de pandemie. 

Esser: "Een voorbeeld van een bedrijf dat in 2021 naar Den Haag is gekomen, is het Britse Neptune Energy. Met 200 arbeidsplaatsen is dit een grote nieuwe speler die duurzame projecten installeert, zoals waterstofproductie voor de kust van Scheveningen. Het is goed om te zien dat de aantrekkingskracht van Den Haag voor de gekozen ecosysteem profielen werkt.”

Herstel versnellen en invloed gemeenteraadsverkiezingen 2022

Na het lichte herstel in 2021 wil The Hague & Partners zich in 2022 met volle energie inzetten op het versnellen van het herstel. Esser: "De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Verschillende partijen hebben aangegeven dat zij willen investeren in het bevorderen van de economie en de werkgelegenheid. Extra middelen voor de activiteiten van The Hague & Partners zijn hiervoor het beste recept. Wij laten jaar op jaar zien dat investeren in de marketing en acquisitie van de stad, gericht op de bezoekerseconomie, congressen en internationale bedrijvigheid een grote return on investment heeft. Wij staan daarom klaar om ook de komende jaren weer voluit bij te dragen aan welvaart en welzijn van Hagenaars en Hagenezen.”
Trefwoorden: DMO, Den Haag, congres, bezoeker, vestigingsplaats, marketing, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...