Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven

Jaarcijfers 2021 spelen rol in gemeenteraadsverkiezingen

Licht herstel voor Den Haag in bezoek en als vestigingsplaats bedrijfsleven
32 internationale bedrijven vestigden zich in Den Haag, veelal vanwege de positionering \'recht en veiligheid\'.

De jaarresultaten van DMO The Hague & Partners over 2021 laten een lichte verbetering zien ten opzichte van 2020, een jaar dat ook al gedomineerd werd door corona. Niet alleen komen er meer bezoekers maar vooral interessant is de stijging in aantal congressen en het bedrijfsleven dat weer zijn weg vindt naar Den Haag als vestigingsplaats.

Na de lockdowns wisten bezoekers Den Haag gelukkig weer te vinden. Dat biedt perspectief voor de toekomst, meldt de DMO hoopvol bij de cijfers die een positieve ontwikkeling laten zien. 

Dat geldt ook voor het congresbezoek. In 2021 zijn voor de komende jaren congressen geacquireerd met een totale economische impact van 35,2 miljoen euro. En ondanks de reisbeperkingen zijn het afgelopen jaar 32 internationale bedrijven en NGO’s geworven. Die bedrijven zijn samen goed voor 863 extra arbeidsplaatsen.

Marco Esser: "Effect gesorteerd ondanks moeilijke jaren"

"In vergelijking met 2020 laten de jaarresultaten over 2021 licht herstel zien, maar we zijn nog lang niet op pre-corona niveau”, zo waakt Marco Esser, directeur van The Hague & Partners, voor te veel enthousiasme. "Hotels, winkels, theaters, musea, congres- en evenementenlocaties hebben de afgelopen twee jaar veel omzet verloren. We kunnen ons vasthouden aan het feit dat als het weer mag, bezoekers uit binnen- en buitenland graag naar Den Haag komen en dat onze inspanningen bij het werven van congressen en bedrijven ondanks de moeilijke omstandigheden ook in 2021 effect hebben gesorteerd.”

De jaarresultaten van The Hague & Partners over 2021 worden bekend op een moment dat ieders aandacht en zorg uitgaat naar de oorlog in Oekraïne. "De oorlog betekent – in de eerste plaats voor de Oekraïners zelf, maar ook voor de wereld als geheel – dat een nieuwe, uiterst onzekere periode is aangebroken. Wat de gevolgen zullen zijn voor onze werkvelden, is nog erg ongewis”, aldus Esser.

The Hague & Partners verricht in opdracht van de gemeente Den Haag de marketing en acquisitie gericht op bewoners en bezoekers, congresorganisatoren en internationale bedrijven en instellingen. Het doel is om een duurzame bijdrage te leveren aan welvaart en welzijn voor de inwoners van Den Haag door groei van de Haagse economie en werkgelegenheid op het terrein van (zakelijk) toerisme en internationale bedrijvigheid. 

Bezoekers komen als het kan

Het verblijfsbezoek in aantal overnachtingen in Den Haag is in 2021 ten opzichte van 2020 met ruim 24% gegroeid*. In totaal kwamen 719.000 verblijfsgasten (geen dagbezoek) naar Den Haag en werden 1.228.000 overnachtingen geboekt. Op sommige piekmomenten in de zomer en in de nazomer was het aantal overnachtingen zelfs hoger dan pre-corona. Maar over het hele jaar genomen lag de bezettingsgraad van de hotels ruim onder het ‘normale’ niveau. 

"Bezoekers kwamen vooral uit Nederland en de buurlanden Duitsland en België naar de stad met ‘Een Zee van Ruimte’. Zij werden gastvrij ontvangen door onze city hosts en de medewerkers van The Hague Info Store. Daarnaast werden bewoners en bezoekers met de lokale en regionale campagne ‘Den Haag Staat aan’ geïnspireerd om gebruik te maken van het rijke culturele aanbod in de stad toen de coronamaatregelen werden opgeheven”, aldus Esser.

Congressen voor de toekomst staan gepland

Vanwege de coronamaatregelen vonden in Den Haag in 2021 slechts 27 zakelijke evenementen plaats, waarvan negen in hybride vorm. Door het initiatief te nemen voor een Hybrid City Alliance hebben we Den Haag op de kaart gezet als een innovatieve plek voor het houden van congressen. Dit is beloond met de prestigieuze ICCA Best Marketing Award. Daarnaast is ingezet op de werving van congressen voor de nabije toekomst. Dat heeft 106 leads opgeleverd met een economische waarde van 125 miljoen euro. Hiervan zijn congressen met een impact van 35,2 miljoen euro inmiddels definitief bevestigd. Esser: "Een voorbeeld van zo’n congres is het ICIAM congres dat in 2027 circa 3.500 bezoekers voor vijf dagen naar de stad brengt.”

32 internationale bedrijven

In 2021 is een start gemaakt met de programmatische samenwerking tussen The Hague & Partners, InnovationQuarter en de gemeente Den Haag bij de versterking van het Haagse ecosysteem. In Den Haag wordt gewerkt aan innovaties voor een betere, veilige, en rechtvaardige wereld. Dat wordt ook weerspiegeld door de internationale bedrijven en instellingen die in 2021 zijn geworven. Alle bedrijven die aangehaakt zijn, hebben een link met de profielclusters: Impact Economy, Security Delta, Legal & Policy. 

In 2021 zijn in totaal 32 internationale bedrijven en NGO’s via The Hague & Partners in Den Haag geland. Deze bedrijven zijn goed voor 863 nieuwe arbeidsplaatsen en zij investeren voor zo’n 15 miljoen euro in de stad. Dit betekent een groei ten opzichte van 2020, maar de aantallen zijn nog niet op het niveau van voor de pandemie. 

Esser: "Een voorbeeld van een bedrijf dat in 2021 naar Den Haag is gekomen, is het Britse Neptune Energy. Met 200 arbeidsplaatsen is dit een grote nieuwe speler die duurzame projecten installeert, zoals waterstofproductie voor de kust van Scheveningen. Het is goed om te zien dat de aantrekkingskracht van Den Haag voor de gekozen ecosysteem profielen werkt.”

Herstel versnellen en invloed gemeenteraadsverkiezingen 2022

Na het lichte herstel in 2021 wil The Hague & Partners zich in 2022 met volle energie inzetten op het versnellen van het herstel. Esser: "De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Verschillende partijen hebben aangegeven dat zij willen investeren in het bevorderen van de economie en de werkgelegenheid. Extra middelen voor de activiteiten van The Hague & Partners zijn hiervoor het beste recept. Wij laten jaar op jaar zien dat investeren in de marketing en acquisitie van de stad, gericht op de bezoekerseconomie, congressen en internationale bedrijvigheid een grote return on investment heeft. Wij staan daarom klaar om ook de komende jaren weer voluit bij te dragen aan welvaart en welzijn van Hagenaars en Hagenezen.”
Trefwoorden: DMO, Den Haag, congres, bezoeker, vestigingsplaats, marketing, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...