ACM handhaaft op neplikes bij influencers en producten
Influencers en bedrijven zijn gestopt met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind vorig jaar 6 influencers die op grote schaal neplikes kochten, hierop aangesproken.
Deze 6 influencers zijn inmiddels gestopt met het gebruik van neplikes en nepvolgers. Ze kwamen uit verschillende sectoren zoals mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst.
Daarnaast heeft de ACM begin dit jaar tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat ze consumenten misleiden door deze te gebruiken. Bedrijven of influencers die nu nog neplikes of nepvolgers gebruiken, riskeren een boete vanwege misleiding van consumenten.
Cateautje Hijmans van den Berg, bestuurslid van de ACM: "Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien. Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun social media profiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. We hebben nu ook op grote schaal kopers van neplikes en nepvolgers gewaarschuwd. We hopen dat ze beseffen dat het ‘pimpen’ van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan.”
Is het gebruiken neplikes en nepvolgers verboden?
Ja, bedrijven en influencers die producten en diensten aanbieden of aanprijzen, mogen daarbij geen neplikes of nepvolgers gebruiken. De ACM adviseert: Koop geen nieuwe nep-volgers, nep-reviews of nep-likes. Gebruikt u nog neplikes of nepvolgers? Verwijder ze of laat ze verwijderen. Neplikes of nepvolgers voor persoonlijk gebruik, zonder commercieel oogmerk, vallen niet onder misleiding van consumenten. Maar, in de meeste gevallen overtreedt u daarmee wel de regels van het platform. De ACM raadt sterk af om de persoonlijke profielpagina op te poetsen met neplikes of nepvolgers.
Hoe herken je neplikes?
De ACM geeft consumenten tips via ACM ConsuWijzer hoe je nepreviews, neplikes en nepvolgers kunt herkennen. Ook ontvangt de ACM graag signalen van consumenten over hun ervaringen met online misleiding via neplikes, nepvolgers en nepreviews. Deze informatie gebruikt de toezichthouder in haar onderzoek naar overtredingen.