Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM handhaaft op neplikes bij influencers en producten

ACM handhaaft op neplikes bij influencers en producten

Influencers en bedrijven zijn gestopt met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind vorig jaar 6 influencers die op grote schaal neplikes kochten, hierop aangesproken. 

Deze 6 influencers zijn inmiddels gestopt met het gebruik van neplikes en nepvolgers. Ze kwamen uit verschillende sectoren zoals mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst. 

Daarnaast heeft de ACM begin dit jaar tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat ze consumenten misleiden door deze te gebruiken. Bedrijven of influencers die nu nog neplikes of nepvolgers gebruiken, riskeren een boete vanwege misleiding van consumenten.

Cateautje Hijmans van den Berg, bestuurslid van de ACM: "Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien. Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun social media profiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. We hebben nu ook op grote schaal kopers van neplikes en nepvolgers gewaarschuwd. We hopen dat ze beseffen dat het ‘pimpen’ van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan.”

Is het gebruiken neplikes en nepvolgers verboden?

Ja, bedrijven en influencers die producten en diensten aanbieden of aanprijzen, mogen daarbij geen neplikes of nepvolgers gebruiken. De ACM adviseert: Koop geen nieuwe nep-volgers, nep-reviews of nep-likes. Gebruikt u nog neplikes of nepvolgers? Verwijder ze of laat ze verwijderen. Neplikes of nepvolgers voor persoonlijk gebruik, zonder commercieel oogmerk, vallen niet onder misleiding van consumenten. Maar, in de meeste gevallen overtreedt u daarmee wel de regels van het platform. De ACM raadt sterk af om de persoonlijke profielpagina op te poetsen met neplikes of nepvolgers.

Hoe herken je neplikes?

De ACM geeft consumenten tips via ACM ConsuWijzer hoe je nepreviews, neplikes en nepvolgers kunt herkennen. Ook ontvangt de ACM graag signalen van consumenten over hun ervaringen met online misleiding via neplikes, nepvolgers en nepreviews. Deze informatie gebruikt de toezichthouder in haar onderzoek naar overtredingen.
Trefwoorden: inlfuencer, online marketing, like, neplike

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies