Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Zuid-Limburg Lonkt...

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Gisteren lanceerden de Zuid-Limburgse gemeenten de campagne ‘De Grote Verhalen van Zuid-Limburg’. Ze deden dit via de lancering van het nieuwe toeristisch magazine ‘Zuid-Limburg lonkt…’. Dit magazine met de daaraan gekoppelde multimediale campagne is een concrete uitwerking van de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 die in 2020 door alle 16 gemeenten is vastgesteld. Voorafgaand aan de lancering presenteerden afgevaardigden van de 16 gemeenten voorbeelden van deze veertien Grote Verhalen. Dit gebeurde tijdens een online talkshow in het gemeentehuis van Echt-Susteren. 

 

Visie Bestemming Zuid-Limburg 2030

Onder leiding van wethouder Pieter Meekels van Gemeente Sittard-Geleen - destijds voorzitter van het bestuurlijk overleg economie van Zuid-Limburg - kwam de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 tot stand. ‘Wij constateerden dat het toerisme het laatste decennium met problemen kampte waaronder de drukte in het heuvelland, de verschraling van het landschap en een gebrek aan innovatie bij ondernemers. We moesten meer sturing geven. Temeer omdat de sector met een directe omzet van € 2,2 miljard euro een essentiële motor is voor de Zuid-Limburgse economie. De visie kwam tot stand in nauwe samenwerking met vele partners.’ De regio koos er vervolgens voor om in te zetten op duurzaam toerisme. Ofwel, er werd gekozen voor het concept van een GREEN Destination. 

 

GREEN Destination

Het concept van een GREEN Destination is ontwikkeld door de Global Sustainable Tourism Council en gaat uit van een type toerisme dat past bij de identiteit van een gebied, dat energieneutraal is, dat de natuur niet aantast en dat geen negatieve gevolgen heeft voor de inwoners. ‘We willen streven naar een toerisme waarbij zowel de natuur, de mens als de economie met elkaar in balans zijn. Dat betekent dat wij gasten zoeken die bij ons DNA passen, die respect hebben voor onze cultuur en ons landschap en die een connectie willen maken met de essentie van onze streek en om die reden ook naar ons terug komen’ aldus Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg. 

 

DNA thema’s

Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. 

 

Op de internationale markt zijn dat de thema’s Bron van Europa, Krijt/Mergel/Kalk, de Maas en Kerst (in de grotten). Op de nationale markt gaat het om Heuvels & Dalen, Vakwerk, Wijnbouw, Van Zuid-Limburgse bodem, Familie-/Kinderpret, Katholiek Verleden/Bezinning, Romeins Verleden, Mijnverleden, Oorlogsverleden en Prehistorie. 

 

Tijdens de lancering van het magazine Zuid-Limburg Lonkt gaven zeven bestuurders voorbeelden van de uitvoering van deze Grote Verhalen in hún gemeente. Zo vertelde burgemeester Jos Hessels van de gemeente Echt-Susteren over het bezinningstoerisme, sprak wethouder Gina van Mulken van Stein over de Maas en het riviertoerisme, lichtte burgemeester Reyans van de Duitse gemeente Selfkant toe hoe de Euregionale kracht in zijn gemeente onder meer zichtbaar wordt op het meest westelijk gelegen puntje van Duitsland, het Westzipfelpunkt. Burgemeester Eric Geurts van Beekdaelen en de wethouders Stijn Kropman van Landgraaf en Jean-Paul Kompier van Vaals gingen dieper in op het Romeins Verleden, Heuvels & Dalen, Wijnbouw en het Mijnverleden. Martin Hendricks, eigenaar van Black Label Hospitality, schetste tot slot hoe hij als ondernemer inspeelt op de nieuwe fietsroute ‘Route vol Verwondering’ die in april verschijnt en een onderdeel is van het Grote Verhaal Katholiek Verleden/Bezinning. 

 

Limburgse ambassadeurs vertellen in Zuid-Limburg Lonkt…

In het nieuwe magazine vertellen bevlogen Limburgers over hun Grote Verhaal. Meerdere personen leverden hier hun pro deo bijdrage aan waaronder de koning van de wals André Rieu en nieuwspresentator Twan Huys.

 

Het magazine verschijnt in april in een oplage van 110.000 stuks en zal verspreid worden via de VVV kantoren, de gemeentes, ondernemers en andere partners. Aan de lancering is een multimediale campagne gekoppeld met ook fiets- en wandelroutes, vlogs en blogs. 

Link: https://partners.visitzuidlimburg.nl/nieuws/
Trefwoorden: Nieuw magazine, visie bestemming Zuid Limburg, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.