Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Zuid-Limburg Lonkt...

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Gisteren lanceerden de Zuid-Limburgse gemeenten de campagne ‘De Grote Verhalen van Zuid-Limburg’. Ze deden dit via de lancering van het nieuwe toeristisch magazine ‘Zuid-Limburg lonkt…’. Dit magazine met de daaraan gekoppelde multimediale campagne is een concrete uitwerking van de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 die in 2020 door alle 16 gemeenten is vastgesteld. Voorafgaand aan de lancering presenteerden afgevaardigden van de 16 gemeenten voorbeelden van deze veertien Grote Verhalen. Dit gebeurde tijdens een online talkshow in het gemeentehuis van Echt-Susteren. 

 

Visie Bestemming Zuid-Limburg 2030

Onder leiding van wethouder Pieter Meekels van Gemeente Sittard-Geleen - destijds voorzitter van het bestuurlijk overleg economie van Zuid-Limburg - kwam de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 tot stand. ‘Wij constateerden dat het toerisme het laatste decennium met problemen kampte waaronder de drukte in het heuvelland, de verschraling van het landschap en een gebrek aan innovatie bij ondernemers. We moesten meer sturing geven. Temeer omdat de sector met een directe omzet van € 2,2 miljard euro een essentiële motor is voor de Zuid-Limburgse economie. De visie kwam tot stand in nauwe samenwerking met vele partners.’ De regio koos er vervolgens voor om in te zetten op duurzaam toerisme. Ofwel, er werd gekozen voor het concept van een GREEN Destination. 

 

GREEN Destination

Het concept van een GREEN Destination is ontwikkeld door de Global Sustainable Tourism Council en gaat uit van een type toerisme dat past bij de identiteit van een gebied, dat energieneutraal is, dat de natuur niet aantast en dat geen negatieve gevolgen heeft voor de inwoners. ‘We willen streven naar een toerisme waarbij zowel de natuur, de mens als de economie met elkaar in balans zijn. Dat betekent dat wij gasten zoeken die bij ons DNA passen, die respect hebben voor onze cultuur en ons landschap en die een connectie willen maken met de essentie van onze streek en om die reden ook naar ons terug komen’ aldus Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg. 

 

DNA thema’s

Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. 

 

Op de internationale markt zijn dat de thema’s Bron van Europa, Krijt/Mergel/Kalk, de Maas en Kerst (in de grotten). Op de nationale markt gaat het om Heuvels & Dalen, Vakwerk, Wijnbouw, Van Zuid-Limburgse bodem, Familie-/Kinderpret, Katholiek Verleden/Bezinning, Romeins Verleden, Mijnverleden, Oorlogsverleden en Prehistorie. 

 

Tijdens de lancering van het magazine Zuid-Limburg Lonkt gaven zeven bestuurders voorbeelden van de uitvoering van deze Grote Verhalen in hún gemeente. Zo vertelde burgemeester Jos Hessels van de gemeente Echt-Susteren over het bezinningstoerisme, sprak wethouder Gina van Mulken van Stein over de Maas en het riviertoerisme, lichtte burgemeester Reyans van de Duitse gemeente Selfkant toe hoe de Euregionale kracht in zijn gemeente onder meer zichtbaar wordt op het meest westelijk gelegen puntje van Duitsland, het Westzipfelpunkt. Burgemeester Eric Geurts van Beekdaelen en de wethouders Stijn Kropman van Landgraaf en Jean-Paul Kompier van Vaals gingen dieper in op het Romeins Verleden, Heuvels & Dalen, Wijnbouw en het Mijnverleden. Martin Hendricks, eigenaar van Black Label Hospitality, schetste tot slot hoe hij als ondernemer inspeelt op de nieuwe fietsroute ‘Route vol Verwondering’ die in april verschijnt en een onderdeel is van het Grote Verhaal Katholiek Verleden/Bezinning. 

 

Limburgse ambassadeurs vertellen in Zuid-Limburg Lonkt…

In het nieuwe magazine vertellen bevlogen Limburgers over hun Grote Verhaal. Meerdere personen leverden hier hun pro deo bijdrage aan waaronder de koning van de wals André Rieu en nieuwspresentator Twan Huys.

 

Het magazine verschijnt in april in een oplage van 110.000 stuks en zal verspreid worden via de VVV kantoren, de gemeentes, ondernemers en andere partners. Aan de lancering is een multimediale campagne gekoppeld met ook fiets- en wandelroutes, vlogs en blogs. 

Link: https://partners.visitzuidlimburg.nl/nieuws/
Trefwoorden: Nieuw magazine, visie bestemming Zuid Limburg, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...