Geplaatst op: 18-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Elf fonteinen uit winterslaap

Elf fonteinen uit winterslaap
Campagnebeeld 11fountains ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ in IJlst. Foto: Visit Friesland
Op maandag 21 maart is het Kletterdei, de dag dat alle elf fonteinen van het internationale kunstproject 11fountains in de elf Friese steden weer gaan kletteren. 

Na hun winterslaap worden de spraakmakende fonteinen aangezet voor een nieuw seizoen waarin ijs, stoom, mist en zeewater de kunstobjecten sieren. De fonteinen zijn tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa ontworpen door elf internationaal gerenommeerde kunstenaars die zich lieten inspireren door de lokale geschiedenis, elk met een eigen verhaal. 

Curator Anne Tilroe hoopte in 2018 dat de elf fonteinen een aantrekkelijk en vanzelfsprekend deel zouden worden van de Elfsteden. De waterkunstwerken zijn inmiddels een culturele trekpleister in Friesland. Ook is ze erg te spreken over de inzet vanuit de lokale gemeenschap: "Voor mij persoonlijk is de grootste beloning de voortdurende betrokkenheid bij en zorg voor de fonteinen door vertegenwoordigers van de mienskip. Zonder hen zouden de fonteinen er nooit gekomen zijn." 

De promotie van de elf fonteinen verloopt via dmo Visit Friesland. Deze organisatie heeft kleine blokken ingekocht bij Ster en cultuur. Op 21 maart gaat de NPO Ster & Cultuur- commercial van start.  


Arcadia 2022 

Het kunstproject 11fountains is een blijvende herinnering aan Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa dat dit voorjaar een vervolg krijgt met de culturele honderddaagse Arcadia. Van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 staat Fryslân in het teken van een van de grootste culturele evenementen van Nederland dit jaar met 100 dagen lang meer dan honderd exposities, voorstellingen en mienskipsprojecten van zowel (inter)nationale als lokale makers. Centraal hierbij staat het thema ‘voorouderschap’. Meerdere fonteinen raken dit thema, zoals bijvoorbeeld de fontein ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ ontworpen door de Japanse Shinji Ohmaki in IJlst. De fontein symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur: nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.

Elfstedentocht 25 jaar geleden 

In het jaar waarin het 25 jaar geleden is dat de Elfstedentocht werd geschaatst, mogen de 11fountains niet ontbreken. De fonteinen zorgen voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Deze verbinding wordt tastbaar gemaakt met de Stadsgezichten, waarbij bijzondere Friezen een jaar lang het gezicht van hun stad worden. Dit jaar staan de gezichten van Leeuwarden, Workum, Hindeloopen en Sneek centraal. Lokale belevingen en verhalen worden op deze manier tot leven gebracht. Daarnaast zijn er de speciale 11fountains wandelroutes: korte routes die je in een middag langs de bijzondere bezienswaardigheden van desbetreffende Elfstedenstad leiden.  

Klimaatverandering zichtbaar maken

In Friesland is de beweging die natuur en klimaat maken, goed voelbaar. Tradities zoals de Elfstedentocht verdwijnen langzaam maar zeker. Een fontein waarin het thema natuur- en klimaatverandering de hoofdrol speelt is de IJsfontein in Dokkum, een kunstwerk van de Nederlandse Birthe Leemeijer. "Het uitblijven van de Elfstedentocht en de veranderingen in het klimaat zijn innig met elkaar verbonden. De IJsfontein is gemaakt om het verlangen naar de kou en het gemis van het ijs een plaats te geven in het midden van ons bestaan," aldus Leemeijer.  
Trefwoorden: fontein, cultuur, Arcadia, dmo, regiomarketing

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...