Geplaatst op: 18-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Elf fonteinen uit winterslaap

Elf fonteinen uit winterslaap
Campagnebeeld 11fountains ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ in IJlst. Foto: Visit Friesland
Op maandag 21 maart is het Kletterdei, de dag dat alle elf fonteinen van het internationale kunstproject 11fountains in de elf Friese steden weer gaan kletteren. 

Na hun winterslaap worden de spraakmakende fonteinen aangezet voor een nieuw seizoen waarin ijs, stoom, mist en zeewater de kunstobjecten sieren. De fonteinen zijn tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa ontworpen door elf internationaal gerenommeerde kunstenaars die zich lieten inspireren door de lokale geschiedenis, elk met een eigen verhaal. 

Curator Anne Tilroe hoopte in 2018 dat de elf fonteinen een aantrekkelijk en vanzelfsprekend deel zouden worden van de Elfsteden. De waterkunstwerken zijn inmiddels een culturele trekpleister in Friesland. Ook is ze erg te spreken over de inzet vanuit de lokale gemeenschap: "Voor mij persoonlijk is de grootste beloning de voortdurende betrokkenheid bij en zorg voor de fonteinen door vertegenwoordigers van de mienskip. Zonder hen zouden de fonteinen er nooit gekomen zijn." 

De promotie van de elf fonteinen verloopt via dmo Visit Friesland. Deze organisatie heeft kleine blokken ingekocht bij Ster en cultuur. Op 21 maart gaat de NPO Ster & Cultuur- commercial van start.  


Arcadia 2022 

Het kunstproject 11fountains is een blijvende herinnering aan Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa dat dit voorjaar een vervolg krijgt met de culturele honderddaagse Arcadia. Van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 staat Fryslân in het teken van een van de grootste culturele evenementen van Nederland dit jaar met 100 dagen lang meer dan honderd exposities, voorstellingen en mienskipsprojecten van zowel (inter)nationale als lokale makers. Centraal hierbij staat het thema ‘voorouderschap’. Meerdere fonteinen raken dit thema, zoals bijvoorbeeld de fontein ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ ontworpen door de Japanse Shinji Ohmaki in IJlst. De fontein symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur: nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.

Elfstedentocht 25 jaar geleden 

In het jaar waarin het 25 jaar geleden is dat de Elfstedentocht werd geschaatst, mogen de 11fountains niet ontbreken. De fonteinen zorgen voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Deze verbinding wordt tastbaar gemaakt met de Stadsgezichten, waarbij bijzondere Friezen een jaar lang het gezicht van hun stad worden. Dit jaar staan de gezichten van Leeuwarden, Workum, Hindeloopen en Sneek centraal. Lokale belevingen en verhalen worden op deze manier tot leven gebracht. Daarnaast zijn er de speciale 11fountains wandelroutes: korte routes die je in een middag langs de bijzondere bezienswaardigheden van desbetreffende Elfstedenstad leiden.  

Klimaatverandering zichtbaar maken

In Friesland is de beweging die natuur en klimaat maken, goed voelbaar. Tradities zoals de Elfstedentocht verdwijnen langzaam maar zeker. Een fontein waarin het thema natuur- en klimaatverandering de hoofdrol speelt is de IJsfontein in Dokkum, een kunstwerk van de Nederlandse Birthe Leemeijer. "Het uitblijven van de Elfstedentocht en de veranderingen in het klimaat zijn innig met elkaar verbonden. De IJsfontein is gemaakt om het verlangen naar de kou en het gemis van het ijs een plaats te geven in het midden van ons bestaan," aldus Leemeijer.  
Trefwoorden: fontein, cultuur, Arcadia, dmo, regiomarketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.