Geplaatst op: 18-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Elf fonteinen uit winterslaap

Elf fonteinen uit winterslaap
Campagnebeeld 11fountains ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ in IJlst. Foto: Visit Friesland
Op maandag 21 maart is het Kletterdei, de dag dat alle elf fonteinen van het internationale kunstproject 11fountains in de elf Friese steden weer gaan kletteren. 

Na hun winterslaap worden de spraakmakende fonteinen aangezet voor een nieuw seizoen waarin ijs, stoom, mist en zeewater de kunstobjecten sieren. De fonteinen zijn tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa ontworpen door elf internationaal gerenommeerde kunstenaars die zich lieten inspireren door de lokale geschiedenis, elk met een eigen verhaal. 

Curator Anne Tilroe hoopte in 2018 dat de elf fonteinen een aantrekkelijk en vanzelfsprekend deel zouden worden van de Elfsteden. De waterkunstwerken zijn inmiddels een culturele trekpleister in Friesland. Ook is ze erg te spreken over de inzet vanuit de lokale gemeenschap: "Voor mij persoonlijk is de grootste beloning de voortdurende betrokkenheid bij en zorg voor de fonteinen door vertegenwoordigers van de mienskip. Zonder hen zouden de fonteinen er nooit gekomen zijn." 

De promotie van de elf fonteinen verloopt via dmo Visit Friesland. Deze organisatie heeft kleine blokken ingekocht bij Ster en cultuur. Op 21 maart gaat de NPO Ster & Cultuur- commercial van start.  


Arcadia 2022 

Het kunstproject 11fountains is een blijvende herinnering aan Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa dat dit voorjaar een vervolg krijgt met de culturele honderddaagse Arcadia. Van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 staat Fryslân in het teken van een van de grootste culturele evenementen van Nederland dit jaar met 100 dagen lang meer dan honderd exposities, voorstellingen en mienskipsprojecten van zowel (inter)nationale als lokale makers. Centraal hierbij staat het thema ‘voorouderschap’. Meerdere fonteinen raken dit thema, zoals bijvoorbeeld de fontein ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ ontworpen door de Japanse Shinji Ohmaki in IJlst. De fontein symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur: nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.

Elfstedentocht 25 jaar geleden 

In het jaar waarin het 25 jaar geleden is dat de Elfstedentocht werd geschaatst, mogen de 11fountains niet ontbreken. De fonteinen zorgen voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Deze verbinding wordt tastbaar gemaakt met de Stadsgezichten, waarbij bijzondere Friezen een jaar lang het gezicht van hun stad worden. Dit jaar staan de gezichten van Leeuwarden, Workum, Hindeloopen en Sneek centraal. Lokale belevingen en verhalen worden op deze manier tot leven gebracht. Daarnaast zijn er de speciale 11fountains wandelroutes: korte routes die je in een middag langs de bijzondere bezienswaardigheden van desbetreffende Elfstedenstad leiden.  

Klimaatverandering zichtbaar maken

In Friesland is de beweging die natuur en klimaat maken, goed voelbaar. Tradities zoals de Elfstedentocht verdwijnen langzaam maar zeker. Een fontein waarin het thema natuur- en klimaatverandering de hoofdrol speelt is de IJsfontein in Dokkum, een kunstwerk van de Nederlandse Birthe Leemeijer. "Het uitblijven van de Elfstedentocht en de veranderingen in het klimaat zijn innig met elkaar verbonden. De IJsfontein is gemaakt om het verlangen naar de kou en het gemis van het ijs een plaats te geven in het midden van ons bestaan," aldus Leemeijer.  
Trefwoorden: fontein, cultuur, Arcadia, dmo, regiomarketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...