Geplaatst op: 18-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Elf fonteinen uit winterslaap

Elf fonteinen uit winterslaap
Campagnebeeld 11fountains ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ in IJlst. Foto: Visit Friesland
Op maandag 21 maart is het Kletterdei, de dag dat alle elf fonteinen van het internationale kunstproject 11fountains in de elf Friese steden weer gaan kletteren. 

Na hun winterslaap worden de spraakmakende fonteinen aangezet voor een nieuw seizoen waarin ijs, stoom, mist en zeewater de kunstobjecten sieren. De fonteinen zijn tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa ontworpen door elf internationaal gerenommeerde kunstenaars die zich lieten inspireren door de lokale geschiedenis, elk met een eigen verhaal. 

Curator Anne Tilroe hoopte in 2018 dat de elf fonteinen een aantrekkelijk en vanzelfsprekend deel zouden worden van de Elfsteden. De waterkunstwerken zijn inmiddels een culturele trekpleister in Friesland. Ook is ze erg te spreken over de inzet vanuit de lokale gemeenschap: "Voor mij persoonlijk is de grootste beloning de voortdurende betrokkenheid bij en zorg voor de fonteinen door vertegenwoordigers van de mienskip. Zonder hen zouden de fonteinen er nooit gekomen zijn." 

De promotie van de elf fonteinen verloopt via dmo Visit Friesland. Deze organisatie heeft kleine blokken ingekocht bij Ster en cultuur. Op 21 maart gaat de NPO Ster & Cultuur- commercial van start.  


Arcadia 2022 

Het kunstproject 11fountains is een blijvende herinnering aan Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa dat dit voorjaar een vervolg krijgt met de culturele honderddaagse Arcadia. Van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 staat Fryslân in het teken van een van de grootste culturele evenementen van Nederland dit jaar met 100 dagen lang meer dan honderd exposities, voorstellingen en mienskipsprojecten van zowel (inter)nationale als lokale makers. Centraal hierbij staat het thema ‘voorouderschap’. Meerdere fonteinen raken dit thema, zoals bijvoorbeeld de fontein ‘Onsterfelijke Bloemen – Rikka’ ontworpen door de Japanse Shinji Ohmaki in IJlst. De fontein symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur: nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.

Elfstedentocht 25 jaar geleden 

In het jaar waarin het 25 jaar geleden is dat de Elfstedentocht werd geschaatst, mogen de 11fountains niet ontbreken. De fonteinen zorgen voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Deze verbinding wordt tastbaar gemaakt met de Stadsgezichten, waarbij bijzondere Friezen een jaar lang het gezicht van hun stad worden. Dit jaar staan de gezichten van Leeuwarden, Workum, Hindeloopen en Sneek centraal. Lokale belevingen en verhalen worden op deze manier tot leven gebracht. Daarnaast zijn er de speciale 11fountains wandelroutes: korte routes die je in een middag langs de bijzondere bezienswaardigheden van desbetreffende Elfstedenstad leiden.  

Klimaatverandering zichtbaar maken

In Friesland is de beweging die natuur en klimaat maken, goed voelbaar. Tradities zoals de Elfstedentocht verdwijnen langzaam maar zeker. Een fontein waarin het thema natuur- en klimaatverandering de hoofdrol speelt is de IJsfontein in Dokkum, een kunstwerk van de Nederlandse Birthe Leemeijer. "Het uitblijven van de Elfstedentocht en de veranderingen in het klimaat zijn innig met elkaar verbonden. De IJsfontein is gemaakt om het verlangen naar de kou en het gemis van het ijs een plaats te geven in het midden van ons bestaan," aldus Leemeijer.  
Trefwoorden: fontein, cultuur, Arcadia, dmo, regiomarketing

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.