Geplaatst op: 22-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Twee scenario's op tafel voor exploitatie Rubenskasteel

Twee scenario's op tafel voor exploitatie Rubenskasteel
Rubens.

In 2019 kocht Toerisme Vlaanderen het Rubenskasteel om het als erfgoed te bewaren en om het open te stellen voor bezoekers. "Maar het werk is nog niet af," meldt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen.

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir heeft samen met de CEO van Toerisme Vlaanderen Peter De Wilde bekendgemaakt welke Twee scenario’s er op tafel liggen voor de toekomstige toeristische invulling van het Rubenskasteel en de bijhorende gebouwen en het gebied. Dat gebeurde tijdens het Welkomweekend in het Rubenskasteel dat plaatsvond op 19 en 20 maart.

Eind 2020 ging een participatief traject van start waarbij buurtbewoners, ondernemers, bezoekers en experts hun licht konden laten schijnen over de herbestemming van de kasteelsite. "Daarbij vormden de principes van onze strategische toekomstvisie rond toerisme ‘Reizen naar Morgen’ de leidraad,” zegt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. "Concreet wil dit zeggen dat we bij al de toekomstideeën die ons via het participatief traject werden aangereikt zeer goed nagekeken hebben in hoeverre ze het evenwicht tussen de noden van bewoners, ondernemers en bezoekers respecteerden, en ook de verdraagkracht, de ziel van de plek zelf.”

Twee mogelijke scenario’s voor de herbestemming van het Rubenkasteel liggen nu op tafel.

1 - Het eerste scenario focust op het Rubenskasteel als een plek om te kunnen ontsnappen aan de drukte van elke dag. In dit scenario wordt een onthaastingshotel voorzien in het kasteel waar de gasten alle faciliteiten hebben om tot rust te komen en de omliggende natuur te verkennen. In het neerhof komen in dit scenario een brasserie met moestuin, multifunctionele ruimtes en een bezoekerscentrum rond Rubens. 

2 - Het tweede scenario ziet het Rubenskasteel vooral als een levendige plek voor een breed publiek. In dit scenario krijgen een gastronomische restaurant, ruimtes voor kleinschalige feesten, flexibele ruimtes voor vergaderingen en een bezoekerscentrum rond Rubens een onderkomen in het kasteel. In het neerhof komen in dit scenario een microbrouwerij met café, een kleinschalige bed&breakfast en de mogelijkheid om ceremonies te houden in de kapel. 
 
"In beide scenario’s zal de aanwezigheid van Vlaamse Meester Pieter Paul Rubens natuurlijk zeer goed voelbaar zijn,” zegt Vlaams minister van toerisme Zuhal Demir. "Beide scenario’s sluiten zeer dicht aan bij de resultaten van de enquêtes die we met Toerisme Vlaanderen hebben afgenomen bij omwonenden en lokale ondernemers. Het is nu hoog tijd om dit prachtige domein te herwaarderen en terug te geven aan de mensen. In de eerste plaats aan de Zemstenaars, maar bij uitbreiding ook aan alle bezoekers uit Vlaanderen en ver daarbuiten. Vanaf 2024 willen we dit domein permanent openstellen voor het brede publiek.”

"We hebben vandaag opnieuw een belangrijke stap richting herbestemming gezet, maar het werk is natuurlijk nog lang niet af," besluit Peter De Wilde. "We zijn nu bezig met het aanstellen van een architectenbureau dat de scenario’s zal omzetten in gedetailleerde plannen. Daarmee trekken we naar lokale en bovenlokale ondernemers die één van deze scenario’s in de praktijk zullen realiseren.”
Trefwoorden: Rubens, kasteel, duurzaam toerisme, dmo, erfgoed

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.