Geplaatst op: 22-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uitbreiding Vincentre van start

Uitbreiding Vincentre van start

De bouw van de uitbreiding van het Vincentre in het Brabantse Nuenen is van start gegaan. Het nieuwe Vincentre wordt 2,5 keer zo groot en kan groeien naar 45.000 bezoekers per jaar. In Nuenen heeft de schilder een kwart van zijn werk geschilderd. Het museum is het startpunt van de beleving van het cultureel erfgoed van Van Gogh in Nuenen. 

Naast het bestaande museum komt de uitbreiding in de vorm van een expressieve en eigentijdse versie van een langskap boerderij. Architectenbureau diederendirrix uit Eindhoven ontwierp het plan, dat recht doet aan het dorpse en Brabantse karakter van toen en de hedendaagse kijk op duurzame en vernieuwende architectuur. Naast de vaste tentoonstelling, biedt de nieuwbouw ook ruimte voor tijdelijke programmering en wisseltentoonstellingen. Bovendien wordt met Tinker en in samenwerking met ASML Vincents Lichtlab gerealiseerd.

Van Gogh als icoon van Brabant

Gedeputeerde Stijn Smulders van de provincie Noord-Brabant was heel blij met de versterkte toeristische voorziening in zijn provincie. "Wij zetten als provincie in op Van Gogh als ons grote icoon met diverse te bezoeken locaties. Daarbij is Nuenen een pareltje maar we hebben ook de intentie om in Zundert en Etten-Leur te gaan investeren. Dat moeten ook stevige hotspots voor Van Gogh worden.” Verwonderd was Smulders wel dat het zo lang geduurd heeft voordat Brabant en de Brabanders het belang van Van Gogh zijn gaan inzien. " In het buitenland waren misschien wel veel eerder dergelijke grote visitorcentra gerealiseerd. Zo groot is Van Gogh namelijk internationaal.” 

Vincentre

Het verhaal van Vincent vertellen

Frank van den Eijnden van Van Gogh Brabant: "Het is echt nodig dat het centrum wordt uitgebreid want voor corona zaten we echt op het maximum aantal bezoekers.” Toch is grote groei geen doel. "We zien allemaal de potentie van Nuenen in het verhaal van Van Gogh maar we moeten wel voorzichtig zijn met die potentie. We zetten in op een kwalitatief vernieuwd museum met nog steeds een beperkte capaciteit als het het over toeristische bezoeken gaat. Aantallen die passen bij de gemeente en iets toevoegen aan de gemeenschap.” Het centrale verhaal dat Brabant wil vertellen is ‘Becoming Vincent’. Hoe is hij die schilder geworden en dat verhaal verbinden de vijf grote Van Goghlocaties in Brabant met arrangementen en gezamenlijk aanbod. 

Focus op in Vincent geïnteresseerd publiek

Directeur Simone van der Heiden is blij dat na 7 jaar plannen maken eindelijk de schop in de grond kan. "We willen dat meer mensen die het dorp bezoeken ook het Vincentre bezoeken.” Voor Nederlanders is Nuenen misschien een witte vlek maar bezoekers komen vanuit de hele wereld. "Ze zoeken hier het Van Gogh-verhaal en staan op de plek waar Vincent stond en zijn werk maakte. Je ziet letterlijk zijn werk in bijvoorbeeld het huis waar hij woonde dat aan de overkant van de straat staat.” Bang voor tegengas uit het dorp is ze niet. "Er komt hier echt een geïnteresseerd publiek dat bewust naar Nuenen komt; die hier graag verblijven en wat uitgeven.” Om als Vincentre op te gaan in het grote Brabantse verhaal biedt in haar optiek alleen maar kansen "Samen ben je veel sterker en samen kun je nog meer het verhaal vertellen. Dingen die je als kleine lokale stichting niet voor elkaar krijgt, lukken nu wel.” 

Vincentre

Overheidsbijdrage noodzakelijk

Het museum verwacht tussen 2023 en 2026 van 20.000 naar 45.000 bezoekers per jaar te groeien. Die worden daar ontvangen door 160 gepassioneerde vrijwilligers. Toch is een bijdrage van overheden voor een dergelijke voorziening onontbeerlijk. Frank van den Eijnden: "We hebben dan een sluitende businesscase. Maar dan nog zullen dit soort voorzieningen altijd met provinciale en gemeentelijke bijdrages overeind moeten blijven. Er is geen enkele culturele voorziening die zonder kan.” Zo versterkte de provincie een lening van 2,5 miljoen euro voor de uitbreiding van het museum. Stijn Smulders: "Samen met de bijdragen van Gemeente Nuenen, de Brainport Regiodeal, ASML, BPD Cultuurfonds, BrabantC, Mondriaanfonds en veel lokale en regionale bedrijven wordt hier een museum van internationale allure gebouwd.” 

Light Lab

Chipmachinefabrikant ASML draagt ook flink bij aan de uitbreiding. Program Manager Community Engagement & Sponsoring Carl Leen over de intentie van het bedrijf: "Wij vinden het heel belangrijk dat we kunnen bijdragen aan een aangename leefomgeving in Brabant. Zowel voor de locals als onze internationale medewerkers. Bovendien is Van Gogh een hele mooie link met ASML. Licht is een cruciaal onderdeel van onze machines en Van Gogh heeft ontdekt hoe je met licht betere schilderijen kan maken.” Lichttechnologie gaat in het nieuwe Vincentre dan ook een belangrijke rol spelen. "Hier gaan we techniek met kunst en creativiteit combineren in het Lightlab. Je komt dan in een experience terecht waar je via verschillende exposities interacties meer te weten komt over licht en hoe Van Gogh met licht heeft gespeeld om betere schilderijen te maken. 

Vincentre
Link: https://www.vangoghsites.com/nl/nieuws/uitbreiding-museum-vincentre-van-start
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, musea, bezoekerscentra, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...