Geplaatst op: 22-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uitbreiding Vincentre van start

Uitbreiding Vincentre van start

De bouw van de uitbreiding van het Vincentre in het Brabantse Nuenen is van start gegaan. Het nieuwe Vincentre wordt 2,5 keer zo groot en kan groeien naar 45.000 bezoekers per jaar. In Nuenen heeft de schilder een kwart van zijn werk geschilderd. Het museum is het startpunt van de beleving van het cultureel erfgoed van Van Gogh in Nuenen. 

Naast het bestaande museum komt de uitbreiding in de vorm van een expressieve en eigentijdse versie van een langskap boerderij. Architectenbureau diederendirrix uit Eindhoven ontwierp het plan, dat recht doet aan het dorpse en Brabantse karakter van toen en de hedendaagse kijk op duurzame en vernieuwende architectuur. Naast de vaste tentoonstelling, biedt de nieuwbouw ook ruimte voor tijdelijke programmering en wisseltentoonstellingen. Bovendien wordt met Tinker en in samenwerking met ASML Vincents Lichtlab gerealiseerd.

Van Gogh als icoon van Brabant

Gedeputeerde Stijn Smulders van de provincie Noord-Brabant was heel blij met de versterkte toeristische voorziening in zijn provincie. "Wij zetten als provincie in op Van Gogh als ons grote icoon met diverse te bezoeken locaties. Daarbij is Nuenen een pareltje maar we hebben ook de intentie om in Zundert en Etten-Leur te gaan investeren. Dat moeten ook stevige hotspots voor Van Gogh worden.” Verwonderd was Smulders wel dat het zo lang geduurd heeft voordat Brabant en de Brabanders het belang van Van Gogh zijn gaan inzien. " In het buitenland waren misschien wel veel eerder dergelijke grote visitorcentra gerealiseerd. Zo groot is Van Gogh namelijk internationaal.” 

Vincentre

Het verhaal van Vincent vertellen

Frank van den Eijnden van Van Gogh Brabant: "Het is echt nodig dat het centrum wordt uitgebreid want voor corona zaten we echt op het maximum aantal bezoekers.” Toch is grote groei geen doel. "We zien allemaal de potentie van Nuenen in het verhaal van Van Gogh maar we moeten wel voorzichtig zijn met die potentie. We zetten in op een kwalitatief vernieuwd museum met nog steeds een beperkte capaciteit als het het over toeristische bezoeken gaat. Aantallen die passen bij de gemeente en iets toevoegen aan de gemeenschap.” Het centrale verhaal dat Brabant wil vertellen is ‘Becoming Vincent’. Hoe is hij die schilder geworden en dat verhaal verbinden de vijf grote Van Goghlocaties in Brabant met arrangementen en gezamenlijk aanbod. 

Focus op in Vincent geïnteresseerd publiek

Directeur Simone van der Heiden is blij dat na 7 jaar plannen maken eindelijk de schop in de grond kan. "We willen dat meer mensen die het dorp bezoeken ook het Vincentre bezoeken.” Voor Nederlanders is Nuenen misschien een witte vlek maar bezoekers komen vanuit de hele wereld. "Ze zoeken hier het Van Gogh-verhaal en staan op de plek waar Vincent stond en zijn werk maakte. Je ziet letterlijk zijn werk in bijvoorbeeld het huis waar hij woonde dat aan de overkant van de straat staat.” Bang voor tegengas uit het dorp is ze niet. "Er komt hier echt een geïnteresseerd publiek dat bewust naar Nuenen komt; die hier graag verblijven en wat uitgeven.” Om als Vincentre op te gaan in het grote Brabantse verhaal biedt in haar optiek alleen maar kansen "Samen ben je veel sterker en samen kun je nog meer het verhaal vertellen. Dingen die je als kleine lokale stichting niet voor elkaar krijgt, lukken nu wel.” 

Vincentre

Overheidsbijdrage noodzakelijk

Het museum verwacht tussen 2023 en 2026 van 20.000 naar 45.000 bezoekers per jaar te groeien. Die worden daar ontvangen door 160 gepassioneerde vrijwilligers. Toch is een bijdrage van overheden voor een dergelijke voorziening onontbeerlijk. Frank van den Eijnden: "We hebben dan een sluitende businesscase. Maar dan nog zullen dit soort voorzieningen altijd met provinciale en gemeentelijke bijdrages overeind moeten blijven. Er is geen enkele culturele voorziening die zonder kan.” Zo versterkte de provincie een lening van 2,5 miljoen euro voor de uitbreiding van het museum. Stijn Smulders: "Samen met de bijdragen van Gemeente Nuenen, de Brainport Regiodeal, ASML, BPD Cultuurfonds, BrabantC, Mondriaanfonds en veel lokale en regionale bedrijven wordt hier een museum van internationale allure gebouwd.” 

Light Lab

Chipmachinefabrikant ASML draagt ook flink bij aan de uitbreiding. Program Manager Community Engagement & Sponsoring Carl Leen over de intentie van het bedrijf: "Wij vinden het heel belangrijk dat we kunnen bijdragen aan een aangename leefomgeving in Brabant. Zowel voor de locals als onze internationale medewerkers. Bovendien is Van Gogh een hele mooie link met ASML. Licht is een cruciaal onderdeel van onze machines en Van Gogh heeft ontdekt hoe je met licht betere schilderijen kan maken.” Lichttechnologie gaat in het nieuwe Vincentre dan ook een belangrijke rol spelen. "Hier gaan we techniek met kunst en creativiteit combineren in het Lightlab. Je komt dan in een experience terecht waar je via verschillende exposities interacties meer te weten komt over licht en hoe Van Gogh met licht heeft gespeeld om betere schilderijen te maken. 

Vincentre
Link: https://www.vangoghsites.com/nl/nieuws/uitbreiding-museum-vincentre-van-start
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, musea, bezoekerscentra, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies