Geplaatst op: 23-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Metropoolregio Amsterdam verwacht groei recreatie en toerisme

Inkomend toerisme groeit met 1 miljoen overnachtingen per jaar?

Metropoolregio Amsterdam verwacht groei recreatie en toerisme
Kunnen de accommodaties deze groei aan?


De prognoses tot 2030 voor toerisme en recreatie in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) laten opnieuw forse groei zien. Dit blijkt uit het onderzoek naar toeristische en recreatieve omvang en draagkracht in de MRA. 

Met het onderzoek is in kaart gebracht hoe groot de omvang van toerisme en recreatie is in de diverse deelregio’s en gemeenten en hoe deze omvang in relatie staat tot de leefomgeving en de leefbaarheid: de draagkracht. Bureau BUITEN en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd voerden het onderzoek uit.

Dit type onderzoek is op een dergelijke schaal niet eerder uitgevoerd in Nederland. Het vormt de bouwsteen voor een nieuwe uitvoeringsstrategie, waarin aandacht voor de leefkwaliteit van inwoners een belangrijk onderdeel wordt.

Forse groei

Hoe fors is de groei? De groei tot 203 in overnachtingen wordt geschat bij het inkomend toerisme op bijna 8,2 miljoen extra overnachtingen (2019: 21,6 miljoen overnachtingen). De groei van overnachtingen door binnenlands bezoek wordt geschat op 1,7 miljoen overnachtingen (2019: iets meer dan 8 miljoen overnachtingen).

Verschillen tussen deelregio’s in de MRA

Het onderzoek toont met data aan dat de MRA bezoekers en inwoners veel te bieden heeft door de vele (toeristische en recreatieve) voorzieningen die op korte afstand van elkaar te vinden zijn. De verschillende deelregio’s van de MRA bevinden zich in verschillende fases van toeristische en recreatieve ontwikkeling. De deelregio’s Almere-Lelystad, IJmond, Amstelland-Meerlanden en Gooi en Vechtstreek laten vooral ontwikkelkansen zien, terwijl Amsterdam een grenswaarde van het aantal bezoekers heeft bepaald. 

Voor de deelregio’s Zaanstreek-Waterland en Zuid-Kennemerland wordt, gezien de toeristische-recreatieve omvang en de te verwachten groei van het aantal bezoekers en inwoners, geadviseerd om blijvend aandacht te hebben voor een goede balans. Dit alles vraagt samenwerking en leren van en met elkaar.

Ontwikkelrichtingen

Het onderzoek geeft ook een aantal inhoudelijke ontwikkelrichtingen mee voor een nieuwe uitvoeringsstrategie. Zo liggen er in de MRA veel kansen rond cultuur en erfgoed. Recreatie vraagt meer aandacht, want door de verwachte groei van het aantal inwoners in de MRA neemt de behoefte aan recreëren in de nabije omgeving toe. 

Ook ligt er een opgave rond het optimaliseren van (duurzame) mobiliteit. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 38% van alle mobiliteitsbewegingen in de MRA wordt ondernomen met een recreatief of toeristisch motief.

Nieuwe strategie na de zomer

De resultaten van het onderzoek zijn een bouwsteen voor de herijking van de bestaande Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025. De planning is de aangescherpte uitvoeringsstrategie na de zomer van 2022 voor te leggen aan de MRA-bestuurders in het platform Economie. De MRA zoekt in de uitwerking nadrukkelijk de samenwerking met stakeholders in de sector op. 
Naast aandacht voor bestemmingsmanagement, bestemmingsontwikkeling en bestemmingsmarketing, in lijn met het landelijke advies van het NBTC (Perspectief 2030), krijgt duurzaamheid een belangrijke rol in de nieuwe uitvoeringsstrategie.
Trefwoorden: toerisme, groei, economie, leefbaarheid, Amsterdam, regio

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...