Geplaatst op: 24-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

In de Brabantse Kempen zijn deze week vier spannende fietsroutes gepresenteerd. In elke route staat een sage of legende centraal. Zo is er een route rond Kabouterkoning Kyrie, de Witte Vos, de Gloeiige en de Dansende Katten. De opening van de routes is voor de lokale DMO’s geen eindpunt. Er zijn nog volop ideeën om de routes nog beleefbaarder te maken en ook ondernemers worden uitgedaagd aan te haken bij de thema’s. 

Bijzonder is de samenwerking tussen vier gemeenten die elk een eigen route hebben ontwikkeld maar deze ook als gezamenlijk product in de markt zetten. De routes zijn ontwikkeld in samenwerking met VisitBrabant Routebureau, Breda University of Applied Sciences (BUas) en de lokale toeristische marketingorganisaties en gemeenten. 

Regionaal denken vanuit je eigen gemeente centraal

Directeur Heleen Huisjes was heel erg enthousiast over het Kempische initiatief: "Jullie lopen hiermee echt voorop. Er is veel moed voor nodig om over je eigen gemeentegrens te kijken door samen op te trekken. Daarmee maak je het verhaal groter en zo trek je andere bezoekers.” Volgens Jim Steenbakkers van Visit Eersel staat regionaal denken vanuit je eigen gemeente hierbij centraal. "We hebben elk een eigen route ontwikkeld en gefinancierd maar wel met een gezamenlijke visie.” Doel van de vier DMO’s was om bezoekers langer vast te houden en op de routes meer beleving en kwaliteit te bieden. "We willen voor ondernemers ook veel afstapmomenten creëren. Zij kunnen aan ‘gewone’ producten, denk aan chocolaatjes of bier, meer waarde toekennen door ze in het verhaalthema te plaatsen.” 

SpannendeRoutes

Met verhalen mensen raken

De spannende fietsroutes lopen over de het bestaande knooppuntennetwerk maar voegen wel degelijk iets toe. Wethouder Kox van de gemeente Eersel: "We hebben heel veel mooie routes maar wilden ook iets dat mensen raakt.” Volgens lector Moniek Hover van de Breda University zit beleving zowel in mensen als locaties. "Verhalen zorgen voor de verbinding tussen mensen en de locaties.” Hover heeft samen met de lokale DMO’s de verhalen en de routes ontwikkeld. "Daarbij was het belangrijk het verhaal, de route en de ondernemerslocaties logisch met elkaar te verbinden.” Die ondernemerslocaties zijn belangrijk als startplek, voor eten en drinken, winkelen en aanvullende activiteiten. 

SpannendeRoutes


De routes zijn tussen de 22 en 30 kilometer lang en voor jong en oud geschikt. Bij alle startpunten van de routes staat een speciaal informatiepaneel met daarop het streekverhaal en de route. Op de route treedt de fietser in de voetsporen van een van de karakters uit deze spannende verhalen.  Toch zijn sommige routes minder interessant voor kinderen zoals het verhaal De Witte Vos over de smokkelroutes. Daarentegen is het sprookje van Kabouterkoning Kyrie weer heel erg op kinderen en vakantievierende gezinnen gericht. Deze laatste route heeft ook een kort rondje van 4,8 kilometer langs een al bestaande kabouterroute. 

Routes als aanjager voor nog veel meer ontwikkelingen

De nu gepresenteerde routes zijn geen eindpunt. De lokale DMO’s willen langs de routes nog heel wat ontwikkelen. Zo komen er langs de Kabouterkoning Kyrie-route nog verhalentafels en herkenbare belevingspunten. Ondernemers kunnen aanhaken met eigen ideeën en in de toekomst een kabouterkeurmerk krijgen. Voor de kinderen ligt er een kabouterpaspoort in het verschiet. In Bergeijk hebben ze rond de route van de Dansende Katten nog deze maand een brainstorm met ondernemers en willen ze op lelijke fabriekshallen langs de route levensgrote afbeeldingen van katten en heksen schilderen. Rond de route van de Gloeiige heeft de horeca van Vakantiepark Ter Spegelt al een Gloeiig biertje gebrouwen. Langs deze route komen levensgrote Art in Nature projecten en een levensgroot beeld van Sint Lucia. 


Link: https://partners.visitbrabant.com/over-ons/pers/streekverhalen-komen-tot-leven-met-vier-nieuwe-fietsroutes-in-de-kempen
Trefwoorden: dagrecreatie, routes, fietsroutes, fietsknooppuntroutes, noord-brabant, beleving, storytelling, dmo's

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.