Gelderland heeft 8 plannen voor hoogwaardige fietsroutes
Laatste werkzaamheden voor route Arnhem - Velp.
Provincie Gelderland onderzoekt samen met gemeenten de mogelijkheden om meer fietsroutes aan te leggen. Het gaat tot nu toe om 8 plannen. Voor de aanleg worden milieuvriendelijke machines gebruikt en er is nagedacht over hergebruik van bestrating.
Gelderland wil investeren in een goed hoofdfietsnetwerk, waaronder hoogwaardige fietsroutes. Dat zijn routes die comfortabel fietsen, veilig zijn en bijdragen aan goede en schone bereikbaarheid. Op hoogwaardige fietsroutes krijgen fietsers zoveel mogelijk voorrang. Tweerichtingen-fietspaden zijn 4 meter breed. Zo is er voldoende ruimte, ook wanneer steeds meer mensen op de fiets stappen. Door goede fietspaden zullen meer mensen kiezen voor de fiets en de auto laten staan. Zo dragen we bij aan ons doel dat in 2030 in Gelderland 35% van de vervoersbewegingen per fiets gebeurt. Dat was in 2018 30,5%. In de jaren 2019 en 2020 daalde het percentage naar 27,9%.
In Gelderland ligt inmiddels al 87 km aan hoogwaardige fietsroutes. Aan 75 kilometer wordt hard gewerkt. Daarnaast zijn er verkenningen en plannen voor nog eens 8 nieuwe routes.
Arnhem - Velp met connectie Airborneplein
Gemeente Arnhem legt op dit moment de hand aan een deel van de hoogwaardige fietsroute van Arnhem naar Velp. Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN), Hogeschool Van Hall Larenstein (HVHL) en het centrum van Arnhem en Velp zijn belangrijke bestemmingen op deze route. De fietsroute sluit aan op het Airborneplein, een knooppunt van hoogwaardige fietsroutes. Fietsers kunnen daar kiezen of zij richting centrum Arnhem rijden of hun weg vervolgen over andere hoogwaardige fietsroutes als het Rijnwaalpad (richting Nijmegen) of het Nederrijnpad (richting Wageningen).
Elektrisch materieel voor milieuwinst en minder lawaai
Gemeente Arnhem gebruikt voornamelijk elektrische voertuigen en machines voor de aanleg van dit deel van de hoogwaardige fietsroute. Dat levert schonere lucht op en scheelt veel lawaai voor omwonenden. Bij dit project wordt voor de aanleg van 500 meter hoogwaardige fietsroute ongeveer 8.000 liter diesel minder verbrand, zo’n 180 liter per dag. Daarnaast wordt er hierdoor ook 80% minder fijnstof en stikstof en 30% minder CO2 uitgestoten.
Bestrating hergebruiken
Er is veel minder asfalt nodig dan gebruikelijk, omdat er door de innovatieve samenstelling een veel minder dikke laag nodig is, slechts een derde van de normale dikte. Ook de wegmarkeringen zijn zoveel mogelijk op basis van natuurlijke materialen. De huidige bestrating - klinkers en stoeptegels - wordt hergebruikt. De werkzaamheden duren nog tot begin mei 2022.
Topics:Beleid, Dagrecreatie, Leisure, Reis & vervoer