Geplaatst op: 28-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Utrecht geeft cultuur- en erfgoedsector extra steun

Utrecht geeft cultuur- en erfgoedsector extra steun

De provincie Utrecht heeft besloten om de steun aan de cultuur- en erfgoedsector als gevolg van de coronacrisis te verlengen. Er wordt 2 miljoen euro extra vrijgemaakt voor de jaren 2022 en 2023. 

Hiermee wil de provincie ruimte bieden voor duurzaam herstel en innovatie stimuleren. Het Herstelpakket bestaat uit meerdere regelingen en projecten. De regelingen worden in mei 2022 opengesteld.

Onderzoek om publiek te trekken

Het provinciale Herstelpakket biedt ruimte aan (jonge) talentvolle makers om weer werk te maken en te presenteren door samenwerkingen aan te gaan met gangbare en niet gangbare podia. Verder biedt het pakket ruimte voor innovatieve projecten, voor programmering in zalen en op festivals en wordt een onderzoek uitgevoerd naar publieksbehoeften om te kijken op welke manier het publiek weer kan terugkeren in de musea en theaters.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: "Gelukkig zijn deze week de laatste coronamaatregelen afgeschaft en kan het publiek weer volop genieten van cultuur en erfgoed. Deze sector moest als eerste dicht en mocht als laatste open. Na gesprekken met de sector zijn we tot de conclusie gekomen dat hierdoor de nasleep wel tot in 2023 duurt. Er is tijd nodig om te herstellen en om in te spelen op de nieuwe werkelijkheid. Vooral ‘makers’, veelal zzp-ers, zijn zwaar getroffen door het verlies van werk en inkomsten.”
Trefwoorden: Corona, steun, cultuur, museum, erfgoed, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies