Vliegtax verdrievoudigd?
De Nederlandse regering wil de vliegtax verhogen. Het doel van deze hervorming is om vliegen relatief minder aantrekkelijk te maken. Dat schrijft minister Kaag van Financiën in het eerste concept voor een Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan. Met dat plan wil Nederland 4,7 miljard subsidie uit het coronaherstelfonds van de Europese Unie ontvangen.
De vliegbelasting bedraagt nu 8 euro per vertrekkende passagier. Daarmee wordt jaarlijks 200 miljoen euro opgehaald. Per 2023 wordt de taakstellende jaarlijkse budgettaire opbrengst van de vliegbelasting met 400 miljoen euro verhoogd. Dat zou een verdrievoudiging van het tarief betekenen.
Met die maatregel wil de regering vliegen beperken. Ze hoopt dat sommige reizigers afzien van reizen, anderen zullen een andere vervoerswijze kiezen, weer anderen zullen uitwijken naar buitenlandse luchthavens en een deel zal blijven vliegen.
Het effect op Schiphol is volgens de regering op korte termijn beperkt: "Op Schiphol is er sprake van knellende capaciteitsrestricties, waardoor de vliegbelasting slechts de meeropbrengsten afromen. Ook is de verwachting dat met de verhoogde vliegbelasting capaciteit knellend blijft, waardoor er in de praktijk geen verminderde vraag zal zijn.” Hoe deze maatregel dan bijdraagt aan Pijler 1 in het plan, de ‘Groene Transitie’, is onduidelijk.
Het plan moet nog door het Nederlands parlement worden besproken en goedgekeurd worden door de Europese Commissie.