Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gelders toerisme duurzamer via Green Key

Gelders toerisme duurzamer via Green Key

In Arnhem is woensdag 30 maart het project Green Key Veluwe feestelijk afgesloten door toerisme-gedeputeerde Peter van ‘t Hoog. 32 toeristische ondernemers hebben het Green Key-certificaat ontvangen. Ze hebben de afgelopen 2 jaren hard gewerkt aan het verduurzamen van hun bedrijf. Dat was best een opgave in deze moeilijke jaren voor de sector.

 

De "Green Key” is hét internationale duurzaamheidkeurmerk voor bedrijven in recreatie en toerisme. Om dit certificaat te mogen voeren, worden recreatieondernemingen regelmatig uitvoerig gekeurd op allerlei facetten. Denk aan zuinig omgaan met energie en water, milieuvriendelijk schoonmaken, recyclen en doordachte keuzes rondom biologische voeding en producten.

 

De provincie Gelderland, HISWA-RECRON, KHN en diverse gemeenten willen ondernemers in de sector stimuleren hun bedrijfsvoering te verduurzamen. In een speciaal project konden bedrijven de afgelopen 2 jaren een kosteloos bezoek van een deskundige aanvragen om daartoe stappen te nemen. De eisen van de Green Key werden daarbij als handige kapstok gebruikt. Werkelijke certificering met dit keurmerk is dan een kroon op het werk.

 

Inmiddels gecertificeerd zijn Zenzez Hotel & Lounge (Apeldoorn), Europarcs Resort Veluwemeer (Nunspeet), Vakantieoord Het Caitwickerzand (Uddel), Camping De Bosgraaf (Lieren), Stichting Eusebius (Arnhem), Natuurkampeerterrein Zegenoord (Loenen) en Europarcs Resort De Wije Werelt (Otterlo). Andere bedrijven zullen nog volgen.

 

Gelders gedeputeerde Peter van ’t Hoog sloot het project af met de opmerking dat de inzet van de ondernemers een pluim verdient: "Dit waren moeilijke jaren voor de sector. Goed om te zien dat deze bedrijven ondanks alle sores de verduurzaming serieus doorzetten”. 

 

Green Key is nu vooral op de Veluwe ontvouwd. De provincie overweegt ook deze groene certificering actief aan de andere Gelderse regio’s te gaan aanbieden.

Trefwoorden: Duurzaamheidskeurmerk, project Green Key, Green Key certificaat

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.