Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk lanceren gezamenlijke campagne

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

Zojuist is met het zetten van houtskoolhandtekeningen op mergel, de gezamenlijke Krijtcampagne van Visit Zuid-Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk van start gegaan. Hier ging een onderzoek met behulp van wetenschappers, een projectplan en een subsidie van Provincie Limburg aan vooraf. Met als resultaat een campagne - met online themapagina en toeristische producten - voor inwoners en dag- & verblijfstoeristen die het Zuid-Limburgse krijt willen gaan beleven. Geheel passend bij de thema’s van de nieuwe visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ waarin het krijtthema is gekozen als een van de grote verhalen (DNA thema’s) van Zuid-Limburg. 

 

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

De bodem van Zuid-Limburg neemt bezoekers als enige plek in Nederland mee tot zo’n 300 miljoen jaar terug in de tijd en waar zo’n 70 miljoen jaar geleden een subtropische zee lag. Door erosie zijn hier oeroude bodemlagen aan de oppervlakte gekomen die nergens ander te zien zijn. Beroemd zijn de mergelwanden die bestaan uit typische kalksteen, de mergelgroeves, de vuursteenmijnen en de löss, de leemachtige toplaag uit de ijstijden die de Heuvellandse bodem zo vruchtbaar maakt. Zuid-Limburg is wereldwijd uniek door de manier waarop inwoners de mergel, krijt en kalk de afgelopen 4000 jaar hebben gebruikt. 

 

Zuid-Limburg heeft veel te danken aan het krijt, want door de eeuwen heen werden de steensoorten die voortkomen uit de Krijtzee bijvoorbeeld gebruikt om mee te bouwen. Maar het zorgt ook voor een bijzondere voedingsbodem die zich goed leent voor wijnbouw en het maakt dat er veel bijzondere bloem- en plantensoorten op te vinden zijn. Ook zorgt het krijt al decennia lang voor werkgelegenheid in Zuid-Limburg in de vele dagbouwgroeves waar mergel, cement en kalksteen (kunrader) gewonnen werd en wordt en in het toerisme door de belangstelling voor boven- en ondergrondse krijtlocaties. Oneindig veelzijdig dus dat krijt en van toen en nu.

 

Samenwerking

Iets wat je (niet altijd) direct ziet maar wat een regio wel uniek maakt, hoe breng je dat voor het voetlicht? De drie projectpartners Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk staken de koppen bij elkaar en besloten - in samenwerking met de natuurbeherende organisaties - het verhaal over het bijzondere Zuid-Limburgse krijtlandschap te vertellen en uit te dragen naar bezoekers. Dankzij een subsidie (Branding Limburg) van de Provincie Limburg hebben zij nu samen een campagne en een aantal mooie nieuwe toeristische producten weten te ontwikkelen om zo het bijzondere verhaal van het krijtlandschap te kunnen vertellen.

Toeristische producten/campagne

De samenwerkende partijen en hun partners ontwikkelden een vijftal nieuwe producten voor de campagne. Het gaat om de fietsroute ‘fietsen over de zeebodem’, een krijtwandeling in Valkenburg aan de Geul, een krijtwandeling op en rond de St. Pietersberg in Maastricht en een wijn- en kidssafari in het Land van Kalk. Onderweg leren bezoekers over de bodemsoorten onder de heuvels, ontdekken ze indrukwekkende boven- en ondergrondse (audio)verhalen, bezienswaardigheden en streekproducten. Kijk maar eens op www.visitzuidlimburg.nl/mergelroutes. Verder is de themapagina www.visitzuidlimburg.nl/krijt in het leven geroepen en maken vlogs, blogs, een social en online mediacampagne en een pers- en influencerreis onderdeel uit van de campagne. 

 

Bestemming Zuid-Limburg

Duurzaam toerisme is het kernpunt van de nieuwe visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 van alle 16 Zuid-Limburgse gemeenten oftewel een GREEN Destination. Een GREEN Destination is authentiek, respectvol & verantwoordelijk, economisch duurzaam, verantwoord voor het milieu en kiest voor behoud van het landschap. Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. Het krijtthema is een van de Grote Verhalen en deze krijtcampagne en dit gezamenlijke project maken dit thema beleefbaar voor bezoekers.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl/krijti/
Trefwoorden: Mergel, krijt, krijtcampagne

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...