Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt
Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk lanceren gezamenlijke campagne
Zojuist is met het zetten van houtskoolhandtekeningen op mergel, de gezamenlijke Krijtcampagne van Visit Zuid-Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk van start gegaan. Hier ging een onderzoek met behulp van wetenschappers, een projectplan en een subsidie van Provincie Limburg aan vooraf. Met als resultaat een campagne - met online themapagina en toeristische producten - voor inwoners en dag- & verblijfstoeristen die het Zuid-Limburgse krijt willen gaan beleven. Geheel passend bij de thema’s van de nieuwe visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ waarin het krijtthema is gekozen als een van de grote verhalen (DNA thema’s) van Zuid-Limburg.
Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt
De bodem van Zuid-Limburg neemt bezoekers als enige plek in Nederland mee tot zo’n 300 miljoen jaar terug in de tijd en waar zo’n 70 miljoen jaar geleden een subtropische zee lag. Door erosie zijn hier oeroude bodemlagen aan de oppervlakte gekomen die nergens ander te zien zijn. Beroemd zijn de mergelwanden die bestaan uit typische kalksteen, de mergelgroeves, de vuursteenmijnen en de löss, de leemachtige toplaag uit de ijstijden die de Heuvellandse bodem zo vruchtbaar maakt. Zuid-Limburg is wereldwijd uniek door de manier waarop inwoners de mergel, krijt en kalk de afgelopen 4000 jaar hebben gebruikt.
Zuid-Limburg heeft veel te danken aan het krijt, want door de eeuwen heen werden de steensoorten die voortkomen uit de Krijtzee bijvoorbeeld gebruikt om mee te bouwen. Maar het zorgt ook voor een bijzondere voedingsbodem die zich goed leent voor wijnbouw en het maakt dat er veel bijzondere bloem- en plantensoorten op te vinden zijn. Ook zorgt het krijt al decennia lang voor werkgelegenheid in Zuid-Limburg in de vele dagbouwgroeves waar mergel, cement en kalksteen (kunrader) gewonnen werd en wordt en in het toerisme door de belangstelling voor boven- en ondergrondse krijtlocaties. Oneindig veelzijdig dus dat krijt en van toen en nu.
Samenwerking
Iets wat je (niet altijd) direct ziet maar wat een regio wel uniek maakt, hoe breng je dat voor het voetlicht? De drie projectpartners Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk staken de koppen bij elkaar en besloten - in samenwerking met de natuurbeherende organisaties - het verhaal over het bijzondere Zuid-Limburgse krijtlandschap te vertellen en uit te dragen naar bezoekers. Dankzij een subsidie (Branding Limburg) van de Provincie Limburg hebben zij nu samen een campagne en een aantal mooie nieuwe toeristische producten weten te ontwikkelen om zo het bijzondere verhaal van het krijtlandschap te kunnen vertellen.
Toeristische producten/campagne
De samenwerkende partijen en hun partners ontwikkelden een vijftal nieuwe producten voor de campagne. Het gaat om de fietsroute ‘fietsen over de zeebodem’, een krijtwandeling in Valkenburg aan de Geul, een krijtwandeling op en rond de St. Pietersberg in Maastricht en een wijn- en kidssafari in het Land van Kalk. Onderweg leren bezoekers over de bodemsoorten onder de heuvels, ontdekken ze indrukwekkende boven- en ondergrondse (audio)verhalen, bezienswaardigheden en streekproducten. Kijk maar eens op www.visitzuidlimburg.nl/mergelroutes. Verder is de themapagina www.visitzuidlimburg.nl/krijt in het leven geroepen en maken vlogs, blogs, een social en online mediacampagne en een pers- en influencerreis onderdeel uit van de campagne.
Bestemming Zuid-Limburg
Duurzaam toerisme is het kernpunt van de nieuwe visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 van alle 16 Zuid-Limburgse gemeenten oftewel een GREEN Destination. Een GREEN Destination is authentiek, respectvol & verantwoordelijk, economisch duurzaam, verantwoord voor het milieu en kiest voor behoud van het landschap. Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. Het krijtthema is een van de Grote Verhalen en deze krijtcampagne en dit gezamenlijke project maken dit thema beleefbaar voor bezoekers.