Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk lanceren gezamenlijke campagne

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

Zojuist is met het zetten van houtskoolhandtekeningen op mergel, de gezamenlijke Krijtcampagne van Visit Zuid-Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk van start gegaan. Hier ging een onderzoek met behulp van wetenschappers, een projectplan en een subsidie van Provincie Limburg aan vooraf. Met als resultaat een campagne - met online themapagina en toeristische producten - voor inwoners en dag- & verblijfstoeristen die het Zuid-Limburgse krijt willen gaan beleven. Geheel passend bij de thema’s van de nieuwe visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ waarin het krijtthema is gekozen als een van de grote verhalen (DNA thema’s) van Zuid-Limburg. 

 

Het Zuid-Limburgse Krijtlandschap tot leven gewekt

De bodem van Zuid-Limburg neemt bezoekers als enige plek in Nederland mee tot zo’n 300 miljoen jaar terug in de tijd en waar zo’n 70 miljoen jaar geleden een subtropische zee lag. Door erosie zijn hier oeroude bodemlagen aan de oppervlakte gekomen die nergens ander te zien zijn. Beroemd zijn de mergelwanden die bestaan uit typische kalksteen, de mergelgroeves, de vuursteenmijnen en de löss, de leemachtige toplaag uit de ijstijden die de Heuvellandse bodem zo vruchtbaar maakt. Zuid-Limburg is wereldwijd uniek door de manier waarop inwoners de mergel, krijt en kalk de afgelopen 4000 jaar hebben gebruikt. 

 

Zuid-Limburg heeft veel te danken aan het krijt, want door de eeuwen heen werden de steensoorten die voortkomen uit de Krijtzee bijvoorbeeld gebruikt om mee te bouwen. Maar het zorgt ook voor een bijzondere voedingsbodem die zich goed leent voor wijnbouw en het maakt dat er veel bijzondere bloem- en plantensoorten op te vinden zijn. Ook zorgt het krijt al decennia lang voor werkgelegenheid in Zuid-Limburg in de vele dagbouwgroeves waar mergel, cement en kalksteen (kunrader) gewonnen werd en wordt en in het toerisme door de belangstelling voor boven- en ondergrondse krijtlocaties. Oneindig veelzijdig dus dat krijt en van toen en nu.

 

Samenwerking

Iets wat je (niet altijd) direct ziet maar wat een regio wel uniek maakt, hoe breng je dat voor het voetlicht? De drie projectpartners Visit Zuid Limburg, Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk staken de koppen bij elkaar en besloten - in samenwerking met de natuurbeherende organisaties - het verhaal over het bijzondere Zuid-Limburgse krijtlandschap te vertellen en uit te dragen naar bezoekers. Dankzij een subsidie (Branding Limburg) van de Provincie Limburg hebben zij nu samen een campagne en een aantal mooie nieuwe toeristische producten weten te ontwikkelen om zo het bijzondere verhaal van het krijtlandschap te kunnen vertellen.

Toeristische producten/campagne

De samenwerkende partijen en hun partners ontwikkelden een vijftal nieuwe producten voor de campagne. Het gaat om de fietsroute ‘fietsen over de zeebodem’, een krijtwandeling in Valkenburg aan de Geul, een krijtwandeling op en rond de St. Pietersberg in Maastricht en een wijn- en kidssafari in het Land van Kalk. Onderweg leren bezoekers over de bodemsoorten onder de heuvels, ontdekken ze indrukwekkende boven- en ondergrondse (audio)verhalen, bezienswaardigheden en streekproducten. Kijk maar eens op www.visitzuidlimburg.nl/mergelroutes. Verder is de themapagina www.visitzuidlimburg.nl/krijt in het leven geroepen en maken vlogs, blogs, een social en online mediacampagne en een pers- en influencerreis onderdeel uit van de campagne. 

 

Bestemming Zuid-Limburg

Duurzaam toerisme is het kernpunt van de nieuwe visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 van alle 16 Zuid-Limburgse gemeenten oftewel een GREEN Destination. Een GREEN Destination is authentiek, respectvol & verantwoordelijk, economisch duurzaam, verantwoord voor het milieu en kiest voor behoud van het landschap. Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. Het krijtthema is een van de Grote Verhalen en deze krijtcampagne en dit gezamenlijke project maken dit thema beleefbaar voor bezoekers.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl/krijti/
Trefwoorden: Mergel, krijt, krijtcampagne

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.