Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten.

 

KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). 

 

Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de Air/Air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en Air/Rail verder te ontwikkelen. Hiermee geven we invulling aan de Actieagenda Trein en Luchtvaart, zoals opgesteld met partners in 2020.

 

Wat gaan KLM en Thalys doen?

Er is een aantal voorwaarden voor een succesvolle vervanging gedefinieerd, die zowel door de trein- als luchtvaartsector worden onderschreven:

  1. Internationale treinen moeten stoppen op Schiphol;     
  2. De aankomst en vertrektijden van Air/Rail sluiten op elkaar aan;
  3. De IT-systemen van luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen moeten met elkaar        kunnen communiceren (onder andere voor check-in, boarden, omboeken passagier bij verstoringen, enzovoorts).
  4. Daarnaast zijn een integrale bagageoplossing in de trein in de vorm van een beveiligd compartiment en een efficiënt bagageoverslagpunt op Schiphol noodzakelijk voor een snelle en comfortabele transfer;
  5. Voor passagiers die per spoor op Schiphol aankomen is er een aparte doorstroomroute naar de gate.

 

In het geval van Schiphol-Brussel voldoet Thalys al aan de eerste twee voorwaarden. Voor punt drie, het met elkaar communiceren van IT-systemen, hebben KLM en Thalys een ‘workaround’ oplossing gevonden. De stoelen die KLM inkoopt op Thalys-treinen, worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.

 

Dit betekent dat klanten al op station Brussel-Zuid in kunnen checken voor de gehele reis en ook instapkaarten krijgen voor het gehele traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. KLM zorgt ervoor dat klanten bij verstoringen worden geïnformeerd en omgeboekt, ongeacht of die de trein of het vliegtuig betreffen. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Deze tijdelijke oplossing zullen KLM en Thalys evalueren met onze internationale klanten.

 

Verder is het belangrijk dat reizigers hun ruimbagage al op het station kunnen inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Daarnaast hebben zij idealiter een aparte doorstroom op Schiphol, zodat ze snel kunnen overstappen. Dit alles is nu nog niet het geval. Over de invulling van deze voorwaarden is KLM nog in gesprek met de betrokken partijen.

Trefwoorden: intercontinentale treinreizen, transfer

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...