Geplaatst op: 05-04-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Geen noodgedwongen verkoop hotels door coronacrisis

Geen noodgedwongen verkoop hotels door coronacrisis

Nederlandse hotels werden ondanks de klappen van de coronacrisis niet massaal in de uitverkoop gezet. Er werden vorig jaar 44 hotels verkocht, voor 326 miljoen euro. Dat is veruit het laagste totaalbedrag in jaren. In recordjaar 2019 was het 1,75 miljard euro, ruim vijf keer zoveel. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers. Dit jaar verwacht Colliers meer verkopen.
 
"Hoteleigenaren kwamen door financiële steunpakketten, betalingsregelingen en goede buffers niet direct in de problemen door de lage bezettingsgraden,” zegt Joost Mees, Head of Hotels. "Noodgedwongen verkopen bleven hierdoor uit. Eigenaren die verkoop overwogen, stelden dat uit tot de corona-onzekerheid voorbij is. Beleggers wilden door de hogere risico’s namelijk minder betalen. Er was dus wel vraag, maar nauwelijks aanbod.”
 

Weinig verkopen in grote steden

Het lage investeringsvolume van 2021 heeft naast het gebrek aan aanbod nog twee andere belangrijke oorzaken. Er werden vooral kleine hotels verkocht, die logischerwijs minder opleveren. Het ging om 2.399 kamers in totaal, gemiddeld 55 kamers per hotel. Dat is minder dan het gemiddelde van 107 kamers in 2019 en 73 in 2020. De tweede reden is dat er amper hotels in de grote steden werden verkocht, waar de grootste en duurste hotels staan.
 
Amsterdam heeft traditioneel een grote invloed op de jaarcijfers. De verkoop van The Albus Hotel op de Vijzelstraat was met bijna 25 miljoen euro de grootste transactie in de hoofdstad. Vergeleken met afgelopen jaren is dat de "kleinste koploper”. Sinds 2014 is daar elk jaar minimaal één hotel verkocht voor meer dan 80 miljoen euro. Samen met de vijf andere verkopen kwam het Amsterdamse verkoopvolume op 76 miljoen euro in 2021, een ongekend laag totaalbedrag. In de drie jaar voor de pandemie werd er in totaal voor 3 miljard euro aan hotels verkocht in Amsterdam.
 

Nederland blijft achter

Vergeleken met Europa blijft de Nederlandse investeringsmarkt nog achter. In Europa werd er vorig jaar voor 16,9 miljard euro in hotels geïnvesteerd. Dat is 37% minder dan in 2019. Voor Nederland is dit 81% minder.
 
Mees verwacht dat de investeringsmarkt dit jaar weer aantrekt. "Sommige eigenaren komen nu pas in de problemen door terugbetalingsregelingen, of willen hun schulden zo snel mogelijk aflossen. Ze verwachten nu een hogere opbrengst voor hun hotel, omdat de vooruitzichten voor de hotelmarkt gunstiger zijn. Dat herstel is wel afhankelijk van de ontwikkeling van de oorlog in Oekraïne die onzekerheid meebrengt. Beleggers houden niet van risico’s.”

Trefwoorden: Rapport, verkoop hotels, investeringsmarkt

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.