Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Met de paasdagen voor de deur, start het toeristisch seizoen 2022 echt. Afgelopen twee jaar liep het inkomend toerisme een forse deuk op. Nu stijgt het aantal boekingen van buitenlandse toeristen en zeker het aandeel Duitse gasten veert op.

Dat is interessant voor de Nederlandse markt omdat de Duitsers vóór de pandemie de grootste groep bezoekers was. Uit data van vakantiehuizenplatform Belvilla blijkt de veerkracht.

Waar in 2021 ruim driekwart van de Nederlandse boekingen met het Paasweekend in eigen land was, is dat dit jaar nog maar 33%. Tijdens de Paasperiode kunnen we vooral toeristen uit Duitsland verwachten. 

Waar gaan Nederlanders heen met Pasen?

Bijna de helft (44%) van de Nederlandse vakantiegangers tijdens Pasen gaat dit jaar naar België. Nederland komt met 33% van de boekingen op nummer twee als Paasbestemming. Dit was vorig jaar nog 15%. De rest van de Nederlanders gaat dit jaar naar Duitsland (7%) en Denemarken (4%).

Paasvakanties

"Tijdens de Duitse en Belgische Paasvakantie kunnen we vooral Duitse toeristen verwachten in Nederland.” Aldus Hanita van der Meer, director PR & Communication van Belvilla by OYO. "52% van de boekingen naar Nederland is  in de paasperiode gemaakt door Duitsers. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2021. Toen was het aantal boekingen van Duitsers naar Nederland 17,5%.” 

Vóór de pandemie?

3% van de boekingen tijdens de paasvakantie wordt gedaan door Belgen. In 2021 was dit minder dan 1%. Ter vergelijking: in de paasvakantie 2019, nog voor de pandemie, kwam 40% van de vakantiegangers in Nederland uit Duitsland, 20% kwam uit België, 27% uit Nederland.”
Trefwoorden: inkomend toerisme, Duitsland, België, corona, herstel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies