Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Inkomend toerisme uit Duitsland stijgt weer snel

Met de paasdagen voor de deur, start het toeristisch seizoen 2022 echt. Afgelopen twee jaar liep het inkomend toerisme een forse deuk op. Nu stijgt het aantal boekingen van buitenlandse toeristen en zeker het aandeel Duitse gasten veert op.

Dat is interessant voor de Nederlandse markt omdat de Duitsers vóór de pandemie de grootste groep bezoekers was. Uit data van vakantiehuizenplatform Belvilla blijkt de veerkracht.

Waar in 2021 ruim driekwart van de Nederlandse boekingen met het Paasweekend in eigen land was, is dat dit jaar nog maar 33%. Tijdens de Paasperiode kunnen we vooral toeristen uit Duitsland verwachten. 

Waar gaan Nederlanders heen met Pasen?

Bijna de helft (44%) van de Nederlandse vakantiegangers tijdens Pasen gaat dit jaar naar België. Nederland komt met 33% van de boekingen op nummer twee als Paasbestemming. Dit was vorig jaar nog 15%. De rest van de Nederlanders gaat dit jaar naar Duitsland (7%) en Denemarken (4%).

Paasvakanties

"Tijdens de Duitse en Belgische Paasvakantie kunnen we vooral Duitse toeristen verwachten in Nederland.” Aldus Hanita van der Meer, director PR & Communication van Belvilla by OYO. "52% van de boekingen naar Nederland is  in de paasperiode gemaakt door Duitsers. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2021. Toen was het aantal boekingen van Duitsers naar Nederland 17,5%.” 

Vóór de pandemie?

3% van de boekingen tijdens de paasvakantie wordt gedaan door Belgen. In 2021 was dit minder dan 1%. Ter vergelijking: in de paasvakantie 2019, nog voor de pandemie, kwam 40% van de vakantiegangers in Nederland uit Duitsland, 20% kwam uit België, 27% uit Nederland.”
Trefwoorden: inkomend toerisme, Duitsland, België, corona, herstel

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.