ACM vraagt om meedenken bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) past de Leidraad bescherming online consument aan. ACM vraagt het bedrijfsleven om mee te denken bij de aanpassing.
Dit is nodig omdat de ontwikkelingen in de digitale wereld snel gaan. Dat vertaalt zich in nieuwe inzichten, nieuwe wet- en regelgeving en rechterlijke uitspraken. De leidraad biedt bedrijven die zich aan de regels willen houden houvast. De ACM roept betrokkenen vanuit de praktijk op hierover mee te denken. Hierbij denkt de ACM aan online bedrijven en marketeers, designers en juridische experts die hen adviseren, maar ook consumentenorganisaties en gedragswetenschappers. De aanpassingen zijn nodig om consumenten beter te beschermen tegen online misleiding.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Online misleiding van consumenten is een van de grote thema’s voor de ACM. De ontwikkelingen gaan snel en wij zitten er bovenop. Daarom passen wij de Leidraad bescherming online consument nu aan. Dit is belangrijk voor de bedrijven die online producten en diensten aanbieden en consumenten niet willen misleiden.”
Partijen die willen meedenken over de modernisering kunnen hun inbreng mailen naar UpdateLBOC@acm.nl. Dit kan tot 2 mei 2022.