Geplaatst op: 18-04-2022
Auteur: Julia van Bokhoven
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2021-3

Een gezond leisure klimaat voor iedereen

Een gezond leisure klimaat voor iedereen
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

In de scriptie "Een gezond leisure klimaat voor iedereen” ging ik, samen met het project Een Gezond Leisureklimaat, op zoek naar de manier waarop ondernemers in de vrijetijdssector het best kunnen communiceren over doorgevoerde duurzaamheidsmaatregelen. Ook onderzocht ik of dit een onderwerp is waarin bezoekers überhaupt geïnteresseerd zijn. De aanleiding van dit onderzoek is dat opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat ondernemers helpt om duurzame keuzes te maken en ze zo goed en actueel mogelijk adviseert om daarover passend te communiceren richting hun bezoekers.

Julia van Bokhoven, studente Breda University of Applied Sciences, juulbok@hotmail.com

Ouders met jonge kinderen

Het begrip duurzaamheid is door de jaren heen veranderd van een trend naar een maatstaf voor consumenten. Omdat het belang van duurzaamheid zo sterk is gegroeid, werd tijdens dit onderzoek gekeken of dit voor ondernemers in de vrijetijdssector in Hart van Brabant relevant is en hoe ze dit kunnen aanpakken. In eerste instantie is er kwalitatief onderzoek gedaan naar de kijk van de ondernemers en de meest voorkomende doelgroep. Dit, met ondersteuning van de bevindingen van VisitBrabant leidde tot de conclusie dat de meest voorkomende doelgroep ouders met jongere kinderen (onder de 12 jaar) was. Naar aanleiding van deze uitkomst heb ik zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek gedaan in de vorm van 16 diepte-interviews en een enquête met 212 respondenten.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep zeker geïnteresseerd is in duurzaamheid in de vrijetijdssector. Terwijl we zien dat duurzaamheid nog geen zoekcriterium is bij het kiezen van een vrijetijdsactiviteit, werd wel duidelijk dat aandacht voor duurzaamheid doorslaggevend kan zijn bij de keuze bij welk bedrijf ze hun vrijetijdsactiviteit willen doorvoeren. Hierdoor kan het doorvoeren van duurzaamheidsmaatregelen in het voordeel werken van de onderneming. Deze doelgroep vindt dit met name belangrijk omdat ze een goede toekomst willen creëren voor hun kinderen en ze vinden het ook belangrijk dat een bedrijf hier ook mee bezig is. Communiceren over wat de onderneming doet aan duurzaamheid en waarom ze dit doen, zorgt voor meer begrip en nieuwe inzichten. De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de belangrijkste momenten voor duurzaamheidscommunicatie vóór en tijdens het bezoek zijn. Voorafgaand aan het bezoek draait het voornamelijk om de reden waarom de duurzaamheidsmaatregelen zijn genomen en de keuzes die hierbij gemaakt zijn. Hierbij werd de voorkeur gegeven aan online communicatie. Tijdens het bezoek gaat het om korte en bondige communicatie die op de plek zelf laat zien wat er gedaan is en hoe dit terug is te zien tijdens het bezoek. Bij deze doelgroep werd aangegeven dat schriftelijke communicatie het meest effectief is. Dit kan een bedrijf bijvoorbeeld doen door bordjes te plaatsen bij de plek waar de duurzaamheidsmaatregelen zichtbaar zijn.

Vertel vooral wat en waarom

Op basis van de resultaten wordt geadviseerd om de duurzaamheidscommunicatie kort en bondig te houden. De reden hiervan is dat duurzaamheid uiteindelijk niet de reden is dat deze doelgroep de onderneming bezoekt. Voor communicatie vooraf is het advies om te beginnen op de eigen media omdat dit het makkelijkste te beïnvloeden is. Zorg dat op de eigen website duidelijk wordt WAT er gedaan wordt aan duurzaamheid, maar voornamelijk WAAROM. Hierbij is het essentieel om tekst te combineren met duidelijke foto’s. Op sociale media vindt de doelgroep het leuk om ontwikkelingen te volgen en meer te zien over het proces van verduurzaming.

Info op de plek zelf

Op locatie is aanbevolen om te focussen op schriftelijke communicatie door middel van bordjes en/of informatieboekjes. Hierbij werkt het bij deze doelgroep goed om de informatie te geven op de exacte plek van de duurzaamheidsmaatregel, zodat de bezoeker meteen ziet hoe deze geïmplementeerd is. Een speelse tip is om de informatie interactief te maken en kunnen kinderen in een spelvorm erbij betrokken worden. Combineer dit interactieve element met een paar korte zinnen over de genomen maatregel om het zowel educatief als recreatief te maken.

Oprecht en eerlijk

Ten slotte is het belangrijkste aan duurzaamheidscommunicatie dat het oprecht en eerlijk is. Deze doelgroep waardeert het meer als een onderneming toegeeft als sommige dingen niet werken, dan als het zichzelf ophemelt. Door dicht bij jezelf te blijven als ondernemer vergroot je je betrouwbaarheid en verminder je de kans dat duurzaamheidscommunicatie wordt gelinkt aan greenwashing. Dat is uiteindelijk het belangrijkste: mensen inspireren, activeren en informeren over wat jij en zij kunnen doen voor de natuur, de toekomst en het milieu.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.