Geplaatst op: 19-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2022-1

BUas start met internationale master voor resortmanagement

Gasten willen op een camping staan met veel faciliteiten en luxe bungalows

BUas start met internationale master voor resortmanagement
Photo by Ivan Bandura on Unsplash

Breda University of Applied Sciences (BUas) start in 2023 met een tweejarige internationale opleiding ‘Master of Sustainable Outdoor Hospitality Management’. Afgekort Campmaster. Deze tweejarige masteropleiding wordt gegeven samen met de Kroatische University Rijeka en de Spaanse Universitat de Girona.

Studenten trekken in twee jaar door Europa en doen bij toonaangevende recreatiebedrijven managementervaring op. Een baan is vrijwel gegarandeerd. Jos van der Sterren trekt vanuit Nederland dit bijzondere internationale traject. "Ik denk dat er in recreatiebedrijven behoefte is aan management met meer dan een HBO-opleiding”, stelt Van der Sterren. "Je moet een bredere blik hebben en niet alleen kijken naar je park of de klant. Je kijkt naar de omgeving, naar de overheid en wat impact is van het park op de omgeving en het milieu. Dat is zo complex, daar hebben we hooggekwalificeerde mensen voor nodig.”

Trend kamperen wordt een Europese markt

Arthur van Disseldorp (HISWA-RECRON) vindt deze unieke internationale masteropleiding een zeer positief initiatief. "De kampeerindustrie wordt steeds meer een Europese markt en daar sluit deze nieuwe opleiding heel goed bij aan. Wat ook een rol speelt is dat deze industrie ten opzichte van het verleden -toen we alleen grasveldjes verhuurden- veel kapitaalintensiever is geworden. Gasten willen op een camping staan met veel faciliteiten met aquaparken en luxe bungalows. Dat vereist breder geschoolde managers die meer de blik naar buiten richten.”

"Het gaat veel meer om resorts”

Campmaster is een zogenaamde multiple degree masteropleiding. Afgestudeerden krijgen meerdere titels omdat ze de opleiding op meerdere universiteiten volgen. En iedere universiteit heeft eigen titels. Vanuit BUas een Master of Arts, een Master of Science van de universiteit van Girona en Master Business Administration van de Universiteit van Rijeka. Die laatste opleiding geeft ook de titel Sustainable outdoor recreation & hospitality management. Je visitekaartje zou bijna te klein zijn voor al die titels. Van der Sterren: "Het is een heel interessant traject voor studenten die een hogere managementfunctie in de recreatie ambiëren. De opleiding gaat over de brede markt van outdoor hospitalityconcepten.”

Industrie stimulans geven

Dat het initiatief internationaal wordt gedragen kan op veel sympathie van Van Disseldorp rekenen: "Ik heb veel bewondering voor professor Josipa Cveli? Bonifa?i? die vanuit de University Rijeka in Kroatië een grote voorvechter is geweest voor deze opleiding. Zij is ervan overtuigd dat er een masteropleiding moet komen voor de kampeerindustrie en daar heeft ze groot gelijk in.” Het initiatief wordt van harte ondersteund door de European Federation of Campsite Organisations (EFCO) om op dit niveau de kampeerindustrie een stimulans te geven. "Dat wordt mede gedreven door de marktontwikkelingen enerzijds en de vragen van onze leden anderzijds”, vertelt Van Disseldorp die namens Nederland in het bestuur zit.

De werktitel Campmaster is vanuit Nederlands perspectief wel een grote valkuil want de opleiding is niet uitsluitend gericht op campings. "Het gaat veel meer om resorts”, zegt Van der Sterren resoluut. "We hebben best wel met de naam zitten stoeien maar in Kroatië willen ze het woordje ‘camping’ er absoluut bij hebben want daar hebben campings een hele goede status. In Nederland is dat anders en moeten we ons richten op de term ‘hospitality’ want dat heeft hier weer status. Maar in feite gaat het om een opleiding in camping-resortmanagement.”

Met de kwaliteit van klassieke hotelscholen

Volgens Van der Sterren zou het mooi zijn als deze masteropleiding dezelfde statuur zou krijgen als de Zwitserse hotelscholen. "Daarom hebben we het ook bewust ‘outdoor hospitality management’ genoemd. Het is een knipoog naar de klassieke hotelscholen die dit segment van ‘verblijven’ gewoon links laten liggen.” Dat is in de optiek van Van der Sterren vreemd. "Als je de concepten van die grote recreatiebedrijven ziet, dan lijkt dat enorm op de hotelwereld. In Spanje wordt op campings door sterrenkoks gekookt. Dat wordt in Nederland wel eens vergeten. Het gaat in deze wereld om een totaalconcept met goed slapen, lekker eten en fantastisch vermaak. Ik zie bovendien dat deze opleiding ook interessant is voor attractieparken die zich ontwikkelen naar multi-service concepten met tophoreca en hoog kwalitatief verblijf.”

Bedrijven verwachten dat studenten en young professionals meer internationaal zijn georiënteerd

Master of Sustainable Outdoor Hospitality Management is een internationale opleiding met een mix van nationaliteiten want de studenten komen van de drie aangesloten universiteiten. "Voor de Nederlandse studenten verwacht ik dat ze terecht komen op senior level posities bij grote internationale ketens als Pierre et Vacances, Capfun, Huttopia, Vacansoleil, Roompot of Landal. Aan dat soort bedrijven moet je denken en dan op het hoofdkantoor of in het management van de resorts zelf.”

Internationaal lesprogramma

De studenten beginnen in Breda waar ze een half jaar les krijgen in destination management, dan gaan ze een half jaar naar Kroatië waar de focus ligt op bedrijfsmanagement. In het tweede jaar gaan ze een half jaar in Girona studeren waar ze een verdieping krijgen op de eerste twee semesters. In het laatste halfjaar hebben ze vier maanden een traineeship op een resort in Europa. Het is een intensief traject en is ook wat duurder dan een normaal traject. "Aan de andere kant is het traineeship betaald”, stelt Van der Sterren "En je werkt daar echt mee in de managementoperatie. We hebben heel bewust het traineeship als laatste in het programma gezet. Als je bevalt kan het bedrijf je een baan aanbieden waarin je gelijk aan de slag kunt.”

Bedrijven verwachten dat studenten en young professionals meer internationaal zijn georiënteerd en daar voorziet deze opleiding in. Volgens Van Disseldorp is het van belang dat er een internationale studie komt waar studenten wordt geleerd dat ze verder kijken dan alleen de nationale sector. "Dat is belangrijk omdat de consument in toenemende mate internationaal georiënteerd is. Voor de eeuwwisseling kwamen de Nederlanders ook niet verder dan camping municipal in Frankrijk. Nu is dat wel anders en waaieren Nederlandse kampeerders over heel Europa uit. Van Disseldorp hoopt dat vanuit Nederland HISWA-RECRON-leden stageplaatsen aanbieden voor deze studenten. "Het is goed voor de sector dat er buitenlandse studenten met een frisse blik Nederlandse recreatiebedrijven instromen.”

Van der Sterren verwacht dat deze opleiding heel goed gaat lopen: "Dat weet ik 100% zeker. De industrie zit te schreeuwen om dit soort mensen. Ik zie een hele grote vraag en als we laten zien dat we goede mensen afleveren, gaat het storm lopen, daar ben ik van overtuigd. De grote bedrijven die zich nu aanmelden zeggen allemaal dat ze de eerste lichting studenten direct willen hebben. De banen liggen eigenlijk al voor het oprapen.” Van Disseldorp is wat voorzichtiger maar verwacht dat bedrijven deze studenten, zeker als het om kleine aantallen gaat, zeker gaat absorberen.

Tot slot wil Van der Sterren nog maar eens de kracht van Breda University of Applied Sciences benadrukken. "Wij bieden het hele spectrum aan toerisme- en vrijetijdsopleidingen aan op allerlei niveaus. Als je iets met toerisme of vrije tijd wilt doen hebben we voor iedereen de opleiding die je nodig hebt. Dat kan geen enkel instituut ter wereld.

De eerste groep begint in het najaar van 2023 en studenten kunnen zich vanaf het najaar van 2022 aanmelden. Dat het nog even duurt voordat de eerste studenten uitstromen neemt Van Disseldorp voor lief: "We realiseren ons terdege dat de opzet van een dergelijke internationale opleiding heel wat vergt van het uithoudingsvermogen van de initiatiefnemers. Want met drie universiteiten in drie landen één opleiding inrichten is geen sinecure.”

Meer informatie:

www.camping-master.eu

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, resorts, management, opleidingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...