Geplaatst op: 21-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Het toerisme naar Zandvoort kan vanwege de Formule 1 de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit onderzoek van groepen studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het inkomend toerisme kan tot wel 60% groeien en ook Nederlanders zijn na het zien van de beelden geïnteresseerd in een bezoek aan de badplaats. Overall kan het toerisme met 10% tot 50% toenemen. 

De Zandvoortse gemeenteraad stemde in 2015 in met de  terugkeer van de Formule 1. Inmiddels is de eerste editie van de Dutch Grand Prix geweest en laten recent gepubliceerde resultaten over de sociale en economische impact zien dat het event hoog is gewaardeerd en het event in de gemeente en regio ruim €22 miljoen aan extra bestedingen heeft opgeleverd. In lijn met de impact van het event in Zandvoort is ook op de langere termijn groei van het aantal toeristen te verwachten.

Onderzoek naar toeristische potentie

Studenten van de vierdejaars minor People and Goods on the Move van de studierichting Built Environment & Logistics, van de Breda University hebben onderzoek gedaan naar de toeristische potentie van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, op de regio en op Nederland. Een groep heeft zich gericht op bezoekers uit Nederland naar Zandvoort. De andere groep heeft zich gericht op bezoekers uit het buitenland aan Zandvoort en de regio. Er kan worden geconcludeerd dat het aantal buitenlandse toeristen, in 2016 was dat circa 2,9 miljoen bezoekers, op termijn met 10% tot 50% kan toenemen. Ook vanuit Nederland zelf kan Zandvoort extra bezoekers verwachten. 65% van de ruim 500 Nederlandse respondenten gaf aan dat zij na het zien van de beelden uit Zandvoort voornemens zijn een bezoek aan de regio te brengen.

Wereldwijde impact

Het onderzoek had een hoge responswaarde. Anil van der Boom, student mobiliteit: "Het onderzoek leverde ruim 1.000 respondenten vanuit de hele wereld op. Dat heeft ons wel verbaasd, maar geeft aan dat de Dutch Grand Prix wereldwijd impact heeft gehad.” De studenten verstuurden in december een enquête onder Nederlandse en internationale volgers van de Formule 1 die in september de eerste editie van het event in Zandvoort hebben gezien. In beide onderzoeken geeft circa 65% van de respondenten aan de intentie te hebben naar Zandvoort te willen komen voor een bezoek. De afgelopen jaren werd een race in de Formule 1 gemiddeld door circa 87,4 miljoen mensen bekeken, zo blijkt uit cijfers van Liberty Media. Studente Leisure & Events management Sophie Terlien: "Als we dat op basis van ons onderzoek vertalen naar de impact voor bezoek aan Nederland, dan verwachten we ongeveer 250.000 tot mogelijk 1,5 miljoen extra bezoekers aan Zandvoort ervan uitgaand dat de deelnemers die de intentie hebben uitgesproken, ook komen.” Of ze ook daadwerkelijk komen, kan pas achteraf worden bezien. 

Of de groei ook tot stand kan worden gebracht is afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld hoelang het event op de kalender blijft voor Zandvoort en hoe de Nederlandse sporters presenteren. Wel mag worden aangenomen dat een groei van het toerisme economische, maatschappelijke en sociale impact heeft, zoals eerder is aangetoond in onderzoek: "BUas proofs societal impact of Dutch Grand Prix.”

Trefwoorden: evenementen, sportevenementen, formule 1, kustgebieden, badplaatsen, toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...