Grote kansen voor toeristisch Zandvoort
Het toerisme naar Zandvoort kan vanwege de Formule 1 de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit onderzoek van groepen studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het inkomend toerisme kan tot wel 60% groeien en ook Nederlanders zijn na het zien van de beelden geïnteresseerd in een bezoek aan de badplaats. Overall kan het toerisme met 10% tot 50% toenemen.
De Zandvoortse gemeenteraad stemde in 2015 in met de terugkeer van de Formule 1. Inmiddels is de eerste editie van de Dutch Grand Prix geweest en laten recent gepubliceerde resultaten over de sociale en economische impact zien dat het event hoog is gewaardeerd en het event in de gemeente en regio ruim €22 miljoen aan extra bestedingen heeft opgeleverd. In lijn met de impact van het event in Zandvoort is ook op de langere termijn groei van het aantal toeristen te verwachten.
Onderzoek naar toeristische potentie
Studenten van de vierdejaars minor People and Goods on the Move van de studierichting Built Environment & Logistics, van de Breda University hebben onderzoek gedaan naar de toeristische potentie van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, op de regio en op Nederland. Een groep heeft zich gericht op bezoekers uit Nederland naar Zandvoort. De andere groep heeft zich gericht op bezoekers uit het buitenland aan Zandvoort en de regio. Er kan worden geconcludeerd dat het aantal buitenlandse toeristen, in 2016 was dat circa 2,9 miljoen bezoekers, op termijn met 10% tot 50% kan toenemen. Ook vanuit Nederland zelf kan Zandvoort extra bezoekers verwachten. 65% van de ruim 500 Nederlandse respondenten gaf aan dat zij na het zien van de beelden uit Zandvoort voornemens zijn een bezoek aan de regio te brengen.
Wereldwijde impact
Het onderzoek had een hoge responswaarde. Anil van der Boom, student mobiliteit: "Het onderzoek leverde ruim 1.000 respondenten vanuit de hele wereld op. Dat heeft ons wel verbaasd, maar geeft aan dat de Dutch Grand Prix wereldwijd impact heeft gehad.” De studenten verstuurden in december een enquête onder Nederlandse en internationale volgers van de Formule 1 die in september de eerste editie van het event in Zandvoort hebben gezien. In beide onderzoeken geeft circa 65% van de respondenten aan de intentie te hebben naar Zandvoort te willen komen voor een bezoek. De afgelopen jaren werd een race in de Formule 1 gemiddeld door circa 87,4 miljoen mensen bekeken, zo blijkt uit cijfers van Liberty Media. Studente Leisure & Events management Sophie Terlien: "Als we dat op basis van ons onderzoek vertalen naar de impact voor bezoek aan Nederland, dan verwachten we ongeveer 250.000 tot mogelijk 1,5 miljoen extra bezoekers aan Zandvoort ervan uitgaand dat de deelnemers die de intentie hebben uitgesproken, ook komen.” Of ze ook daadwerkelijk komen, kan pas achteraf worden bezien.
Of de groei ook tot stand kan worden gebracht is afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld hoelang het event op de kalender blijft voor Zandvoort en hoe de Nederlandse sporters presenteren. Wel mag worden aangenomen dat een groei van het toerisme economische, maatschappelijke en sociale impact heeft, zoals eerder is aangetoond in onderzoek: "BUas proofs societal impact of Dutch Grand Prix.”