Geplaatst op: 26-04-2022
Auteur: Redactie
NRIT
Uitgever: NRIT Media

Nieuw rapport van WTTC en JLL schetst de paraatheid van steden in de wereld voor duurzame groei van reizen en toerisme

WTTC en JLL brengen nieuwste ‘Destination 2030: Global cities’ readiness for sustainable tourism growth’ uit

Nieuw rapport van WTTC en JLL schetst de paraatheid van steden in de wereld voor duurzame groei van reizen en toerisme

In Manilla op de Filipijnen hebben De World Travel & Tourism Council (WTTC) en JLL vandaag het rapport 'Destination 2030: Global cities' readiness for sustainable tourism growth' uitgebracht waarin wordt ingegaan op wat een stad beter voorbereidt op de groei van Travel & Tourism. Voorafgaand aan de pandemie groeide de reis- en toerismesector al bijna tien jaar sneller dan de wereldeconomie, met een jaarlijkse gemiddelde groei van 4,3% vergeleken met 2,9% tot 2019, en een bijdrage van bijna 9,2 biljoen dollar aan de wereldeconomie in de hetzelfde jaar.


Na de de pandemie, ziet de wereldwijde reis- en toerismesector eindelijk tekenen van herstel. Terwijl de sector zich blijft ontwikkelen, zorgde de stopzetting van het internationale reizen niet alleen voor nieuwe uitdagingen, maar ook voor beleidsmakers, leiders van bestemmingen en belanghebbenden om de sector paraat te houden. Het rapport, ook wel ‘Destination 2030’ genoemd, gaat in op wat een stad klaar maakt voor duurzaam reizen en toerisme. 63 steden in de wereld werden gemeten en gecategoriseerd in een van de vijf niveaus van "gereedheid", terwijl ze haalbare oplossingen boden om duurzame groei in toeristische activiteiten op elke bestemming te bevorderen.


Julia Simpson, WTTC President & CEO, zei: "Reizen en toerisme spelen een ongelooflijk belangrijke rol in de economie van een stad, niet alleen om het BBP te stimuleren, maar ook om banen te creëren en het levensonderhoud te verbeteren van degenen die afhankelijk zijn van onze sector."  Om een stad echt te laten bloeien en om reizen en toerisme op een duurzame manier te ontwikkelen, moeten volgens WTTC belanghebbenden begrijpen hoe voorbereid de stad is op de verwachte groei in toerisme en de daaruit voortvloeiende uitdagingen en kansen die voor ons liggen. "Het collectieve onderzoek dat de gereedheidsindex heeft opgeleverd, onderstreept het belang en de brede betrokkenheid die nodig is van de toeristische sector", zegt Dan Fenton, directeur van Global Tourism and Destination Development Services, JLL Hotels & Hospitality toe. "Onze industrie moet een leidende rol spelen in vrijwel alle indicatoren die deel uitmaken van de index."


Volgens het innovatieve rapport variëren de niveaus van "gereedheid" op een schaal van opkomende tot gevestigde toeristische centra met verschillende infrastructuurniveaus. Het gaat verder met het uitleggen van de huidige kansen en uitdagingen waarmee steden worden geconfronteerd en biedt aanbevelingen voor het opbouwen en onderhouden van toeristische activiteiten. Hoewel de vijf typologieën verschillende benaderingen van ontwikkeling zullen vereisen, is geen enkele typologie beter dan de andere, en ze zullen allemaal proactiviteit vereisen bij strategische planning en implementatie op bestemmingsniveau:

  • Dawning Developers, zoals New Delhi en Riyadh, zijn steden met een opkomende toeristische infrastructuur, een tragere groei van het toerisme en een lagere bezoekersconcentratie. Dergelijke bestemmingen hebben vaak een schone lei bij het plannen van toeristische ontwikkeling op de lange termijn met veel kansen in het verschiet.
  • Opkomende Performers, zoals Dubrovnik en Buenos Aires, zijn steden die een groeiend toeristisch momentum ervaren, mogelijk gemaakt door een opkomende toeristische infrastructuur, en die enorme kansen bieden voor strategische ontwikkeling. Bestemmingen in deze categorie kunnen echter te maken krijgen met druk en uitdagingen, zoals overbevolking.
  • Balanced Dynamics, zoals Auckland en Vancouver, zijn steden met een gevestigde toeristische infrastructuur en potentieel voor verdere groei van reizen en toerisme, zowel in het vrijetijds- als het zakelijke segment, terwijl schaal en concentratie in evenwicht zijn.
  • Mature Performers, zoals Miami, Berlijn en Hong Kong, zijn steden met een sterke dynamiek van vrijetijds- en/of zakenreizen en een gevestigde toeristische infrastructuur. Aangezien deze bestemmingen de groei van Travel & Tourism verder willen stimuleren, moeten ze proactief rekening houden met potentiële druk en mogelijkheden voor diversificatie om spanningen die verband houden met bezoekersvolumes te voorkomen.
  • Managing Momentum, zoals Amsterdam, Londen en Las Vegas, zijn steden met een historisch hoog groeimomentum, ondersteund door een gevestigde toeristische infrastructuur. Bestemmingen binnen deze typologie hebben meer kans dan 'Mature Performers' om al het stadium te hebben bereikt waarin ze de druk voelen om schaal en concentratie in evenwicht te brengen terwijl ze blijven profiteren van reizen en toerisme.

De paraatheidscategorieën zijn bepaald door het analyseren van gegevens over 79 indicatoren binnen acht pijlers. Naast de zes pijlers die in het vorige rapport waren opgenomen, ¬– schaal, concentratie, vrije tijd, bedrijvigheid, stedelijke paraatheid en beleidsprioritering – zijn er twee nieuwe pijlers toegevoegd: milieugereedheid en veiligheid en beveiliging.

Deze toevoegingen zorgden voor een betere focus op duurzaamheid, sociale impact en veiligheid en beveiliging in combinatie met de meer conventionele indicatoren die de sector blijven aansturen.


De pandemie heeft aangetoond dat er dringend behoefte is aan een holistische kijk op de planning en het beheer van bestemmingen. Het belang van steden als aanjagers van succes kan niet worden onderschat, waardoor het een prioriteit is om ons opnieuw in te zetten voor de toekomst van bestemmingen.

Link: https://research.wttc.org/destination-2030-jll-wttc-report
Trefwoorden: Rapport destiantions 2030, wereldsteden, groei toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...