Geplaatst op: 01-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

De Overijsselse routenetwerken worden door fietsers met een 8,1 en door wandelaars met een 8,3 beoordeeld. Dit blijkt uit onderzoek onder fietsers en wandelaars, uitgevoerd door MarketingOost in opdracht van Gastvrij Overijssel. 

De aanleiding voor dit onderzoek was de toegenomen populariteit van wandelen en fietsen tijdens Corona. Fietsen en wandelen staan in Overijssel in de top-5 van ondernomen vrijetijdsactiviteiten. Dankzij inzicht in het gebruik van de routenetwerken en de beoordeling ervan, kunnen deze zo gericht mogelijk worden doorontwikkeld. De gemiddelde score voor de algemene beoordeling van het wandelnetwerk is een 8,3, voor het fietsnetwerk is dit een 8,1. 

Bezoekers ervaren de routenetwerken als rustig

Uit het onderzoek blijkt dat beide netwerken worden ervaren als rustig. Ongeveer de helft van de ondervraagde wandelaars en fietsers maakt zelf bewust gebruik van de routenetwerken. Mensen die geen (bewust) gebruik maken van het netwerk of geen specifieke route kiezen zijn vaak al bekend in Overijssel. De belangrijkste criteria voor het kiezen van een route zijn de omgeving/landschap, de lengte en de mate van afwisseling. 

Borden blijven belangrijk

Mensen gebruiken voor het volgen van de route een combinatie van fysieke en digitale hulpmiddelen: ze volgen zowel de bewegwijzering, een app of website als een wandel- of fietskaart. Jakob Ponstein, coördinator van de routenetwerken noordwest-Overijssel, vertelt: "Het is opvallend dat 74% van de wandelaars de beborde bewegwijzering in het veld als hulpmiddel gebruikt. Dit bevestigt dat daar behoefte aan is en dat het nodig blijft daarin te investeren. Bovendien kunnen digitale middelen zonder bebording in het veld niet navigeren.” 

Horeca veel gebruikt

Voorzieningen die het meest gebruikt worden zijn picknick- en rustbankjes en horecagelegenheden. Daarnaast maken wandelaars veel gebruik van gratis parkeerplaatsen en fietsers van veerponten. Opvallend is dat veel mensen gebruik maken van de horeca, terwijl horeca niet als keuzefactor meegewogen wordt in de keuze voor een bepaalde route. Dit is deels te verklaren doordat veel bezoekers uit de omgeving komen. De vaakst genoemde ergernissen zijn: een gebrek aan prullenbakken en het gedrag van andere medegebruikers. Fietsers benoemen daarnaast dat sommige paden te smal zijn.

Belangrijk om de hoge kwaliteit vast te houden

Adri Ooms, programmacoördinator van Gastvrij Overijssel: "Het waarderingscijfer van de gebruikers voor de routenetwerken is een stevige 8. Het is onze ambitie om dit mooie cijfer vast te houden voor de toekomst. Er is afgesproken om in 2022 en 2023 het onderzoek voort te zetten, zodat wij over een langere periode de reacties van de gebruikers kunnen blijven peilen en volgen.” Jakob Ponstein voegt daaraan toe: "De resultaten zijn de onderlegger voor het blijven investeren in de routenetwerken. Het geeft focus en helpt keuzes maken in de investeringsplannen. Om op die manier de wandelaar en fietser naar hun behoefte te kunnen blijven bedienen.” De komende jaren moeten gemeenten en provincie structureel blijven investeren om de randvoorwaarden (bebording, aanwezigheid van faciliteiten) van de routenetwerken in stand te houden. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarmee dragen we bovendien bij aan de maatschappelijke voordelen die wandelen en fietsen met zich meebrengen, zoals het verbeteren van de fysieke gezondheid, de mentale gezondheid en het subjectief welbevinden

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in heel Overijssel uitgevoerd met behulp van enquêteurs van I&O Research en een online vragenlijst. In de periode van oktober-november 2021 hebben 464 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.

Op basis van aanvullend kwantitatief onderzoek naar de drukte op het fiets- en wandelroutenetwerk heeft MarketingOost een dashboard ontwikkeld. Het dashboard is te vinden op de Datahub Overijssel. Voor de ontwikkeling is actief samengewerkt met Irias, Landschap Overijssel, Wandelnet en andere gebiedspartners.

Trefwoorden: onderzoek, dagrecreatie, fietsen, wandelen, routenetwerken, fietsroutenetwerk, wandelroutenetwerk, gebruik, waardering, dmo's.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...