Nieuw Nederlands Mijnmuseum brengt een verborgen geschiedenis bovengronds
Een warenhuis vermomd als museum of een museum vermomd als warenhuis? In het pand van het ooit befaamde warenhuis Kneepkens in Heerlen is per 1 mei het nieuwe Nederlands Mijnmuseum geopend voor publiek. Tinker imagineers ontwikkelde samen met het museum een vernieuwend museumconcept. De bezoeker waant zich in het warenhuis van destijds en ‘shopt’ door het museum. De vier verdiepingen vertellen het unieke verhaal van de opkomst, gloriedagen en het verval van de steenkoolwinning in Zuid-Limburg en welke invloed dit had op de samenleving. Een verborgen geschiedenis – diep verstopt onder de grond – die met het nieuwe museum weer daglicht ziet.
In het Nederlands Mijnmuseum worden alle facetten van het kleurrijke mijnverleden belicht. Het grote verhaal begint bij steenkool en beschrijft de brede geschiedenis van het mijnverleden in de Oostelijke- en Westelijke Mijnstreek. De bezoeker beleeft de vergeten verhalen over noeste arbeid, successen, saamhorigheid en de schaduwkanten van deze uitputtingsindustrie. De vier verdiepingen hebben elk hun eigen thema aan de hand van kleuren. Bezoekers beginnen bij Zwart, waar ze het verhaal van steenkool en de mijnwerker ontdekken. De eerste verdieping, Goud, weerspiegelt bijna tastbaar de welvaart die de steenkoolindustrie de Mijnstreek bracht. De tweede verdieping is Grauw en toont de schrikbarende keerzijde van de medaille, zoals de ongezonde werkomgeving en de desastreuse maatschappelijke gevolgen van de mijnsluiting. De bovenste verdieping heet Kleur en neemt de bezoeker mee in de transitie en de kleurrijke toekomst van de Mijnstreek.
Voormalig warenhuis KneepkensDe presentatie van de objecten is gestoeld op de oorspronkelijke functie van de monumentale locatie: het warenhuis Kneepkens in de Doctor Poelsstraat 29 in de binnenstad. Een logische locatie, aangezien Heerlen in de hoogtijdagen van de steenkoolwinning –halverwege de jaren 50 – de meeste warenhuizen van Nederland telde. Door deze bloeiende industrie waren er veel mijnwerkers die geld te spenderen hadden. Dit warenhuis ontstond voor en door de mijnwerkers. Vrijwel niemand weet meer dat destijds onder dit gebouw, deze stad en de streek zich het grootste industrieterrein van Nederland bevond. Het pand uit 1939 is een rijksmonument van de gerenommeerde architect Frits Peutz en wordt ook wel ‘Klein Glaspaleis’ genoemd vanwege de gelijkenissen met het beroemde Glaspaleis dat hij eerder ontwierp.
PartnersHet tentoonstellingsontwerp is van de hand van Tinker imagineers, in samenwerking met Peter Beckers. De uitvoering ervan is tot stand gekomen met lokale partijen. Het resultaat is geen museum in de klassieke zin van het woord. Centraal staan de vele verhalen uit een verleden dat veel verder reikt dan stad en streek.
Mijnmonument Oranje-Nassau IDe huidige locatie van het Nederlands Mijnmuseum, het schacht- en ophaalgebouw van de Oranje-Nassau I mijn is tijdelijk gesloten, maar blijft onderdeel van het museum.
Trefwoorden: Mijnmuseum, geschiedenis, warenhuis
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|