Geplaatst op: 04-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig
Afbeelding van csupordezso via Pixabay

Schiphol heeft gisteren excuses gemaakt voor de chaos en lange wachttijden op Schiphol. "De meivakantie zoals we hem nu beleven op Schiphol doet pijn", zei Schiphol-topman Dick Benschop. In de zomer gaat Schiphol het aantal vluchten aanpassen op het beschikbare personeel. Ook wordt de werving van personeel geïntensiveerd en gaan de lonen omhoog. De reiswereld is boos en niet van plan om slots in te leveren.

De problemen  werden veroorzaakt door een structureel tekort aan personeel in met name de bagageafhandeling en de beveiliging. Die werden nog eens versterkt door een wilde staking van bagagepersoneel, meer passagiers dan verwacht en een hoog ziektepercentage (10%). Een oproep van Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te verplaatsen, sorteerde maar beperkt resultaat. KLM schrapte een deel van haar vluchten en enkele reisorganisaties verplaatsten vluchten naar andere Nederlandse luchthavens.

Schade verhalen

Luchtvaartmaatschappijen gaan de schade die ze leiden door claims van passagiers op Schiphol verhalen. De luchthaven is namelijk wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goede afhandeling van het vliegverkeer. Per passagier moeten luchtvaartmaatschappijen zo’n 31,27 euro betalen voor bagageafhandeling (17,37 euro) en veiligheid (13,90 euro). Nog dit jaar gingen die tarieven omhoog. De luchtvaartmaatschappijen willen die verhoging schrappen vanwege de slechte service. 

Problemen niet eenvoudig op te lossen

Helaas zijn door deze excuses de problemen nog niet opgelost. Schiphol vraagt reizigers nog steeds om rekening te houden met drukte en wachttijden. De oplossing is niet eenvoudig omdat Schiphol veel werkzaamheden heeft uitbesteed en andere bedrijven aan zet zijn om de problemen op te lossen. Volgens FNV Luchtvaart is Schiphol een van de meest geliberaliseerde luchthavens van Europa met veel concurrerende bedrijven en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat het bod van Schiphol om de lonen te verhogen niet eenvoudig kan worden geïmplementeerd omdat het personeel vaak bij andere bedrijven in dienst is. Bovendien duurt het opleidingstraject van een beveiliger 12 weken. Dat is voor de zomervakantie te laat.

Reisbranche boos om schrappen vluchten

Het plan van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven te dempen, kan niet op veel enthousiasme in de reiswereld rekenen. Ze zijn verbaasd over deze maatregelen omdat de luchthaven nog maar op 70% van het pré-coronaniveau zit. ANVR en diverse reisorganisaties zijn bovendien boos omdat Benschop deze maatregel zonder overleg in een persconferentie aankondigde. Ze zijn vooralsnog van plan hun zomerslots gewoon te gebruiken. Schiphol stelt dat ze de capaciteit van de luchthaven gaan aanpassen op basis van de beschikbare menskracht. Binnenkort zitten partijen weer om de tafel. 

Kleiner Schiphol 

De problemen op Schiphol zwengelen de discussie over de grootte en functie van de luchthaven weer aan. Om internationaal aantrekkelijk te zijn voor overstappende passagiers wil de luchthaven zo concurrerend mogelijk zijn. Dat betekent lage tarieven die doorwerken in de arbeidsvoorwaarden die voor bagagepersoneel daardoor tot een dieptepunt net boven het minimumloon zijn gedaald. Omwonenden vinden dat Schiphol zich meer op de thuismarkt moet richten en minder op de hubfunctie. Schiphol zou dan een luchthaven moeten worden met maximaal 350.000 vluchten. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...