Geplaatst op: 04-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig
Afbeelding van csupordezso via Pixabay

Schiphol heeft gisteren excuses gemaakt voor de chaos en lange wachttijden op Schiphol. "De meivakantie zoals we hem nu beleven op Schiphol doet pijn", zei Schiphol-topman Dick Benschop. In de zomer gaat Schiphol het aantal vluchten aanpassen op het beschikbare personeel. Ook wordt de werving van personeel geïntensiveerd en gaan de lonen omhoog. De reiswereld is boos en niet van plan om slots in te leveren.

De problemen  werden veroorzaakt door een structureel tekort aan personeel in met name de bagageafhandeling en de beveiliging. Die werden nog eens versterkt door een wilde staking van bagagepersoneel, meer passagiers dan verwacht en een hoog ziektepercentage (10%). Een oproep van Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te verplaatsen, sorteerde maar beperkt resultaat. KLM schrapte een deel van haar vluchten en enkele reisorganisaties verplaatsten vluchten naar andere Nederlandse luchthavens.

Schade verhalen

Luchtvaartmaatschappijen gaan de schade die ze leiden door claims van passagiers op Schiphol verhalen. De luchthaven is namelijk wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goede afhandeling van het vliegverkeer. Per passagier moeten luchtvaartmaatschappijen zo’n 31,27 euro betalen voor bagageafhandeling (17,37 euro) en veiligheid (13,90 euro). Nog dit jaar gingen die tarieven omhoog. De luchtvaartmaatschappijen willen die verhoging schrappen vanwege de slechte service. 

Problemen niet eenvoudig op te lossen

Helaas zijn door deze excuses de problemen nog niet opgelost. Schiphol vraagt reizigers nog steeds om rekening te houden met drukte en wachttijden. De oplossing is niet eenvoudig omdat Schiphol veel werkzaamheden heeft uitbesteed en andere bedrijven aan zet zijn om de problemen op te lossen. Volgens FNV Luchtvaart is Schiphol een van de meest geliberaliseerde luchthavens van Europa met veel concurrerende bedrijven en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat het bod van Schiphol om de lonen te verhogen niet eenvoudig kan worden geïmplementeerd omdat het personeel vaak bij andere bedrijven in dienst is. Bovendien duurt het opleidingstraject van een beveiliger 12 weken. Dat is voor de zomervakantie te laat.

Reisbranche boos om schrappen vluchten

Het plan van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven te dempen, kan niet op veel enthousiasme in de reiswereld rekenen. Ze zijn verbaasd over deze maatregelen omdat de luchthaven nog maar op 70% van het pré-coronaniveau zit. ANVR en diverse reisorganisaties zijn bovendien boos omdat Benschop deze maatregel zonder overleg in een persconferentie aankondigde. Ze zijn vooralsnog van plan hun zomerslots gewoon te gebruiken. Schiphol stelt dat ze de capaciteit van de luchthaven gaan aanpassen op basis van de beschikbare menskracht. Binnenkort zitten partijen weer om de tafel. 

Kleiner Schiphol 

De problemen op Schiphol zwengelen de discussie over de grootte en functie van de luchthaven weer aan. Om internationaal aantrekkelijk te zijn voor overstappende passagiers wil de luchthaven zo concurrerend mogelijk zijn. Dat betekent lage tarieven die doorwerken in de arbeidsvoorwaarden die voor bagagepersoneel daardoor tot een dieptepunt net boven het minimumloon zijn gedaald. Omwonenden vinden dat Schiphol zich meer op de thuismarkt moet richten en minder op de hubfunctie. Schiphol zou dan een luchthaven moeten worden met maximaal 350.000 vluchten. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...