Geplaatst op: 04-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig
Afbeelding van csupordezso via Pixabay

Schiphol heeft gisteren excuses gemaakt voor de chaos en lange wachttijden op Schiphol. "De meivakantie zoals we hem nu beleven op Schiphol doet pijn", zei Schiphol-topman Dick Benschop. In de zomer gaat Schiphol het aantal vluchten aanpassen op het beschikbare personeel. Ook wordt de werving van personeel geïntensiveerd en gaan de lonen omhoog. De reiswereld is boos en niet van plan om slots in te leveren.

De problemen  werden veroorzaakt door een structureel tekort aan personeel in met name de bagageafhandeling en de beveiliging. Die werden nog eens versterkt door een wilde staking van bagagepersoneel, meer passagiers dan verwacht en een hoog ziektepercentage (10%). Een oproep van Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te verplaatsen, sorteerde maar beperkt resultaat. KLM schrapte een deel van haar vluchten en enkele reisorganisaties verplaatsten vluchten naar andere Nederlandse luchthavens.

Schade verhalen

Luchtvaartmaatschappijen gaan de schade die ze leiden door claims van passagiers op Schiphol verhalen. De luchthaven is namelijk wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goede afhandeling van het vliegverkeer. Per passagier moeten luchtvaartmaatschappijen zo’n 31,27 euro betalen voor bagageafhandeling (17,37 euro) en veiligheid (13,90 euro). Nog dit jaar gingen die tarieven omhoog. De luchtvaartmaatschappijen willen die verhoging schrappen vanwege de slechte service. 

Problemen niet eenvoudig op te lossen

Helaas zijn door deze excuses de problemen nog niet opgelost. Schiphol vraagt reizigers nog steeds om rekening te houden met drukte en wachttijden. De oplossing is niet eenvoudig omdat Schiphol veel werkzaamheden heeft uitbesteed en andere bedrijven aan zet zijn om de problemen op te lossen. Volgens FNV Luchtvaart is Schiphol een van de meest geliberaliseerde luchthavens van Europa met veel concurrerende bedrijven en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat het bod van Schiphol om de lonen te verhogen niet eenvoudig kan worden geïmplementeerd omdat het personeel vaak bij andere bedrijven in dienst is. Bovendien duurt het opleidingstraject van een beveiliger 12 weken. Dat is voor de zomervakantie te laat.

Reisbranche boos om schrappen vluchten

Het plan van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven te dempen, kan niet op veel enthousiasme in de reiswereld rekenen. Ze zijn verbaasd over deze maatregelen omdat de luchthaven nog maar op 70% van het pré-coronaniveau zit. ANVR en diverse reisorganisaties zijn bovendien boos omdat Benschop deze maatregel zonder overleg in een persconferentie aankondigde. Ze zijn vooralsnog van plan hun zomerslots gewoon te gebruiken. Schiphol stelt dat ze de capaciteit van de luchthaven gaan aanpassen op basis van de beschikbare menskracht. Binnenkort zitten partijen weer om de tafel. 

Kleiner Schiphol 

De problemen op Schiphol zwengelen de discussie over de grootte en functie van de luchthaven weer aan. Om internationaal aantrekkelijk te zijn voor overstappende passagiers wil de luchthaven zo concurrerend mogelijk zijn. Dat betekent lage tarieven die doorwerken in de arbeidsvoorwaarden die voor bagagepersoneel daardoor tot een dieptepunt net boven het minimumloon zijn gedaald. Omwonenden vinden dat Schiphol zich meer op de thuismarkt moet richten en minder op de hubfunctie. Schiphol zou dan een luchthaven moeten worden met maximaal 350.000 vluchten. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.