Geplaatst op: 04-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig
Afbeelding van csupordezso via Pixabay

Schiphol heeft gisteren excuses gemaakt voor de chaos en lange wachttijden op Schiphol. "De meivakantie zoals we hem nu beleven op Schiphol doet pijn", zei Schiphol-topman Dick Benschop. In de zomer gaat Schiphol het aantal vluchten aanpassen op het beschikbare personeel. Ook wordt de werving van personeel geïntensiveerd en gaan de lonen omhoog. De reiswereld is boos en niet van plan om slots in te leveren.

De problemen  werden veroorzaakt door een structureel tekort aan personeel in met name de bagageafhandeling en de beveiliging. Die werden nog eens versterkt door een wilde staking van bagagepersoneel, meer passagiers dan verwacht en een hoog ziektepercentage (10%). Een oproep van Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te verplaatsen, sorteerde maar beperkt resultaat. KLM schrapte een deel van haar vluchten en enkele reisorganisaties verplaatsten vluchten naar andere Nederlandse luchthavens.

Schade verhalen

Luchtvaartmaatschappijen gaan de schade die ze leiden door claims van passagiers op Schiphol verhalen. De luchthaven is namelijk wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goede afhandeling van het vliegverkeer. Per passagier moeten luchtvaartmaatschappijen zo’n 31,27 euro betalen voor bagageafhandeling (17,37 euro) en veiligheid (13,90 euro). Nog dit jaar gingen die tarieven omhoog. De luchtvaartmaatschappijen willen die verhoging schrappen vanwege de slechte service. 

Problemen niet eenvoudig op te lossen

Helaas zijn door deze excuses de problemen nog niet opgelost. Schiphol vraagt reizigers nog steeds om rekening te houden met drukte en wachttijden. De oplossing is niet eenvoudig omdat Schiphol veel werkzaamheden heeft uitbesteed en andere bedrijven aan zet zijn om de problemen op te lossen. Volgens FNV Luchtvaart is Schiphol een van de meest geliberaliseerde luchthavens van Europa met veel concurrerende bedrijven en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat het bod van Schiphol om de lonen te verhogen niet eenvoudig kan worden geïmplementeerd omdat het personeel vaak bij andere bedrijven in dienst is. Bovendien duurt het opleidingstraject van een beveiliger 12 weken. Dat is voor de zomervakantie te laat.

Reisbranche boos om schrappen vluchten

Het plan van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven te dempen, kan niet op veel enthousiasme in de reiswereld rekenen. Ze zijn verbaasd over deze maatregelen omdat de luchthaven nog maar op 70% van het pré-coronaniveau zit. ANVR en diverse reisorganisaties zijn bovendien boos omdat Benschop deze maatregel zonder overleg in een persconferentie aankondigde. Ze zijn vooralsnog van plan hun zomerslots gewoon te gebruiken. Schiphol stelt dat ze de capaciteit van de luchthaven gaan aanpassen op basis van de beschikbare menskracht. Binnenkort zitten partijen weer om de tafel. 

Kleiner Schiphol 

De problemen op Schiphol zwengelen de discussie over de grootte en functie van de luchthaven weer aan. Om internationaal aantrekkelijk te zijn voor overstappende passagiers wil de luchthaven zo concurrerend mogelijk zijn. Dat betekent lage tarieven die doorwerken in de arbeidsvoorwaarden die voor bagagepersoneel daardoor tot een dieptepunt net boven het minimumloon zijn gedaald. Omwonenden vinden dat Schiphol zich meer op de thuismarkt moet richten en minder op de hubfunctie. Schiphol zou dan een luchthaven moeten worden met maximaal 350.000 vluchten. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...