Toch recreatieveer tussen Hoek van Holland en Maasvlakte
Fast Ferry krijgt een opvolger dankzij succesvolle lobby
Fast Ferry 'De Nieuwe Prins', die eind vorig jaar uit de vaart werd genomen, krijgt een recreatieve opvolger. Het wegbezuinigen van de veelgebruikte verbinding tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte stuitte op veel ongeloof bij fietsers. Het Fietsplatform lobbyde als aanjager, samen met Fietsersbond, Vereniging Vrienden van de Voetveren en OP en TOP Voorne Putten, met succes voor het behoud van een veerverbinding. Na vier maanden zonder afvaart en daardoor kilometers omfietsen, kunnen fietsers vanaf woensdag 11 mei weer de oversteek maken. Tijdens het toeristenseizoen is er om de twee uur een dagelijkse verbinding
Recreatieveer geliefd bij de vakantiefietsers
Naast het regionale fietsroutenetwerk maken ook de LF Maasroute (onderdeel van EuroVelo19, La Meuse a Vélo), de LF Kustroute (onderdeel van EuroVelo12, de North Sea Cycle route) en de Ronde van Nederland gebruik van het veer. Alleen de LF Maasroute en de LF Kustroute zijn jaarlijks al goed voor bijna 400.000 fietsers. Dat de verbinding toch in stand wordt gehouden is een enorme verademing voor een grote groep fietsers, en mede te danken aan de gemeente Rotterdam. Ze liet direct onderzoek doen naar de haalbaarheid van de aanbesteding van het veer. Dat het veer ook een attractieve waarde heeft laat Jody Steyls uit België weten: "De sfeer en beleving doorheen de haven is één van de hoogtepunten tijdens mijn mooie LF Kustroute". Met de komst van het nieuwe Futureland in 2024 zal de verbinding nog meer waarde krijgen.
Vaartijden
De dienstregeling begint 's ochtends om 9:00 uur, en de laatste boot vertrekt om 18:00 uur vanaf de Maasvlakte naar Hoek van Holland. Fietsers moeten wel dieper in de buidel tasten. Betaalde je voorheen nog € 4,30 voor een enkeltje; met de nieuwe kleinere boot is dat nu € 6,25. Fietsen mogen wel gratis mee op de pont.
Heel Nederland gaat op fietsvakantie
Fietsvakanties in eigen land zijn erg populair, dit blijkt uit onderzoek van Bureau Kien in opdracht van het Landelijk Fietsplatform. In 2021 werden er ruim 7 miljoen fietsvakanties door 3 miljoen fietsers in eigen land gemaakt. Nederland is een ideaal land voor een fietsvakantie. Het biedt afwisseling in landschap, op korte afstand is er genoeg te beleven en er zijn veel wegen en paden. Eenmaal geproefd aan een fietsvakantie, dan wil men weer. Gemiddeld werd er afgelopen jaar 2,4 keer een fietsvakantie ondernomen, met een 8,5 op het fietsvakantierapport. De potentie van fietsvakanties is echter nog veel groter. Om aan de enorme vraag te kunnen blijven voldoen, moet het routeaanbod aansluiten bij de wensen en behoefte. Randvoorwaarden zoals het in stand houden van essentiële veerverbindingen zijn hier een belangrijk onderdeel van.