Geplaatst op: 10-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst

Vooruitblik algemeen overleg Tweede Kamer over toerisme 11 mei

Investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst
Herre Dijkema: \
Pak nu als Kamer en kabinet de regie en investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst. Daarvoor pleit de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) in aanloop naar het debat over toerisme dat de Tweede Kamer op woensdag 11 mei voert.

Hoewel de bezoekers weer terug van weggeweest lijken te zijn, waken de verenigde toeristische organisaties voor te veel optimisme. De toeristische sector is niet hersteld van de klappen die de afgelopen twee jaar zijn opgelopen. Het is bovendien tijd voor broodnodige vernieuwing, maar de sector kan dit op geen mogelijke manier zonder het Rijk doen. Ondernemers hebben geen geld om te verduurzamen en te innoveren, en de landelijke overheid biedt op dit moment geen perspectief en visie. "Durf en ambitie zijn nodig om de Nederlandse gastvrijheidssector toekomstbestendig te maken", aldus Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, namens Destinatie Nederland.

Concrete stappen?

Destinatie Nederland heeft een aantal wensen. In het regeerakkoord staat dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid van het kabinet. Destinatie Nederland wil dat het Rijk komende maanden met een plan komt om hier concreet handen en voeten aan te geven. Onder meer door een fonds in te stellen om ondernemers te helpen verduurzamen. 

Ook moet het plan de uitwassen van het massatoerisme tegengaan. Bijvoorbeeld door heel bewust in te zetten op spreiding en op bezoekers die we echt in Nederland willen hebben. Gebruikmaken van data om te kunnen sturen en beïnvloeden is hierbij van groot belang. 

Daarnaast willen de gezamenlijke organisaties dat financiële middelen worden vrijgemaakt om internationale congressen aan te trekken. Deze leveren niet alleen veel inkomsten op, ook dragen wetenschappelijke congressen bij aan het imago van Nederland als land van kennis en innovatie.

Voor alles geldt dat het essentieel is dat het Rijk de regie pakt zodat de vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen, vorm krijgt. 

Dijkema: "Het besef moet doordringen dat de bezoekerseconomie niet op zich zelf staat, maar verweven zit door de gehele samenleving. Toerisme gaat niet alleen over economie en werkgelegenheid, maar verdient ook aandacht op andere beleidsterreinen, zoals cultuur, ruimtelijke ordening, infrastructuur en klimaat. De tijd dat we weg kunnen komen met gefragmenteerd provinciaal beleid is voorbij, Kamer en kabinet zijn nu echt aan zet."

Destinatie Nederland

In de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) zijn onder andere verenigd: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Lees ook het bericht met de visie van Gastvrij Nederland op het algemeen overleg.
Trefwoorden: Tweede Kamer, beleid, Rijk, DMO

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.