Geplaatst op: 13-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Na debat over toerisme uitvoering concreet maken

Na debat over toerisme uitvoering concreet maken
Minister Adriaansens ging onder meer in op co-financiering van campagnes: \

Het debat over toerisme dat de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat woensdag 11 mei voerde is een voorzichtige stap in de goede richting, aldus brancheorganisatie Destinatie Nederland (i.o.). Er was brede waardering voor de toeristische sector en de toon was constructief. Nu is het zaak dat er scherpte in het beleid en de uitvoering gebracht wordt.

"Goed om te zien dat de Kamerleden en minister Adriaansens oog hadden voor zowel de problemen waarmee de sector wordt geconfronteerd als de kansen die er liggen", aldus Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, woordvoerder namens Destinatie Nederland (i.o). laat dat in zijn reactie op het debat weten aan NRIT. "Ook dat de minister een rol ziet voor de destinatiemanagementorganisaties op het vlak van bestemmingsontwikkeling en spreiding is een belangrijk signaal. Het zegt iets over de positie die wij innemen." 

Gedurende het debat werd er onder andere gepleit voor een herstelplan om de toeristische sector na corona uit het slop te trekken en werd er aandacht gevraagd voor het ontbreken van relevante data. Ook het verduurzamen van de sector kwam ter sprake. Stuk voor stuk onderwerpen die de gezamenlijke toeristische organisaties van groot belang vinden.

Winst maar lange weg te gaan

"Dat deze punten de aandacht van de nationale politiek hebben, is al winst. Het Rijk kan hierin een voortrekkersrol vervullen na zich lange tijd afzijdig te hebben gehouden omdat het vond dat toerisme iets voor de lokale en regionale overheden was", aldus Dijkema. "Wel is er nog een lange weg te gaan want van samenhangend nationaal beleid is nog geen sprake en ook na dit debat is het ons nog niet duidelijk hoe toerisme concreet een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid van het kabinet. Hierover blijven wij graag het gesprek aangaan en wij hebben er vertrouwen in dat dit zeker niet de laatste keer was dat De Haag zich over dit belangrijke onderwerp buigt." 

Het artikel met de weergave van het debat van 11 mei 2022: Geen herstelplan voor toerisme wel veel steun voor de sector

Destinatie Nederland

In de brancheorganisatie Destinatie Nederland (i.o.) zijn onder andere verenigd: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Trefwoorden: debat, toerisme, destinatie, management, Herre Dijkema

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.