Geplaatst op: 16-05-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuwe lector familiebedrijven bij Windesheim

Nieuwe lector familiebedrijven bij Windesheim
Judith van Helvert, foto Evert van de Worp

Familiebedrijven zijn de ruggengraat van de vrijetijdssector. Bedrijfsopvolging is met een hele generatie pensioengerechtigde generatie een hot issue. Dat ziet Hogeschool Windesheim al jaren met haar Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven. Lector Ilse Matser die aan de wieg van dit centrum stond wordt nu opgevolgd door Judith van Helvert. 

De overname van een familiebedrijf is een aparte (bedrijfskundige) tak van sport: enerzijds kunnen meer zakelijke wensen botsen met familiaire belangen, anderzijds staat zo’n overname voor een balans tussen continuïteit en vernieuwing – met een opvolger die gepokt en gemazeld is in tradities én umfeld van een bedrijf. Dit laatste geldt ook voor Judith van Helvert, de nieuwe lector van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van hogeschool Windesheim. 

Loslaten en doorgeven

"Net als in familiebedrijven moet ook de lector kunnen loslaten”, zo verwoordde Ilse Matser, die 10 jaar terug als lector bij hogeschool Windesheim mede aan de wieg stond van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven, het bij haar vertrek – op zoek naar nieuwe persoonlijke uitdagingen. De tijd was rijp om het lectorenstokje over te dragen aan een volgende generatie. Een nieuwe lector is inmiddels al benoemd. En op 13 mei officieel geïnstalleerd als lector. Net zoals in de beste tradities van een familiebedrijf komt zij voort uit de eigen geledingen van het lectoraat. Of zoals de nieuwe Windesheimlector, Judith van Helvert, het zelf verwoordt: "Ilse Matser heeft samen met ons als team in 10 jaar tijd een succesvol lectoraat opgebouwd en het voelt alsof ik – net als bij een familiebedrijf – de volgende generatie ben die het stokje mag overnemen.”

Meer over de ‘nieuwe generatie’

Want deze nieuwe lector is bij wijzen van spreken product uit de eigen lectoraatsstal. Vanaf bijna het prille begin was zij betrokken bij het lectoraat: eerst als promovendus, en na haar promotieonderzoek als senior onderzoeker en de laatste paar jaren als associate lector. Van Helvert studeerde International Business en werkte een aantal jaar bij de Universiteit Utrecht. Dé plek waar ze haar voorganger Ilse Matser leerde kennen. En zij nam haar ooit mee naar een familiebedrijvendiner, waar het zaadje werd geplant voor haar fascinatie voor familiebedrijven. In 2010 stapte ze over naar het lectoraat en startte aan de Jönköping International Business School in Zweden een promotietraject naar de rol en functie van raden van advies bij familiebedrijven. Na haar promotie in 2018 deed zij vervolgens onderzoek naar bedrijfsopvolging in de agrarische sector, naar duurzaamheid bij familiebedrijven en naar de rol van niet-familiale medewerkers in het stimuleren van ondernemerschap bij familiebedrijven.

Voortzetten én vernieuwen

Met oog voor continuïteit en vernieuwing – zo kenmerkend ook voor de familiebedrijven waarnaar het lectoraat onderzoek doet – zal Van Helvert in haar nieuwe rol als lector enerzijds voortbouwen op wat al gerealiseerd is – denk aan meer kennis over management, strategisch ondernemerschap, goed bestuur en bedrijfsopvolging bij familiebedrijven – én anderzijds een nieuwe dimensie toevoegen door dieper in te gaan op emoties, motivaties, overtuigingen, rolpatronen en relaties van én tussen alle familieleden. Kortom, zij zal de onderzoeksfocus van het lectoraat verleggen op nog meer onderzoek naar de invloed van het familiesysteem op het reilen en zeilen van de familiebedrijven. Want het feit dat familiebedrijven handelen en denken vanuit hun familiestructuur, dat onderscheidt hen juist van niet-familiebedrijven volgens de nieuwe lector. En door onderzoek hiernaar te doen begrijpen we straks (nog) beter waarom familiebedrijven zich anders gedragen. Vandaar ook de titel van haar lectorale rede: Van je familie moet je het hebben! Waarom familiebedrijven anders denken en doen.

Over veranderende familiestructuren

Daarnaast is aandacht voor het familiesysteem volgens de lector ook belangrijk omdat familiestructuren aan het veranderen zijn door verschuivingen in sociaal-demografische factoren: mensen krijgen steeds minder kinderen, gaan later trouwen en gaan ook weer vaker uit elkaar. Of denk aan vrouwen die een steeds actievere rol op de arbeidsmarkt gaan vervullen of kinderen die langer thuis blijven wonen. Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor de wijze waarop families ondernemen. Ten slotte is inzicht in het familiesysteem ook van belang vanwege een andere verschuiving die nu plaatsvindt: namelijk de overgang van een financieel gedreven economie naar een betekeniseconomie, met meer aandacht voor niet-financiële doelen. Familiebedrijven hechten, door hun onderl

Trefwoorden: onderzoek, ondernemen, familiebedrijven, verblijfsrecreatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.