Horeca scoort slecht op allergeneninformatie, NVWA deelt boetes uit
De meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca informeren klanten niet goed over welke allergenen in het voedsel of gerecht is verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij 5.000 bedrijven die nu ook optreedt.
De horeca scoorde het slechtst. Van de 3.196 geïnspecteerde bedrijven voldeden er 65% niet aan de eisen. Bij andere sectoren als ambachtelijke bedrijven (51%) en retail (41%) waren de resultaten ook bedroevend. In totaal heeft de NVWA 3.990 maatregelen opgelegd waarvan 3.399 schriftelijke waarschuwingen en 591 boetes van 525 euro.
Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Omdat sommige mensen ernstig ziek kunnen worden van allergenen moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen) worden gedaan. Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.
Omdat veel ondernemers niet voldoen aan de wetgeving voor het verstrekken van allergeneninformatie zal de NVWA ook dit jaar actief toezien op allergeneninformatie bij bedrijven