KLM verkoopt tot zondag minder tickets
Luchthaven Schiphol komt met actieplan voor de zomer
Schiphol vraagt aan airlines om slots in te leveren. Maar willen deze partners dat wel?
Om mee te helpen de drukte op Schiphol te verminderen heeft KLM besloten om minder tickets te verkopen. KLM vermindert het aantal tickets tot en met komende zondag. Schiphol komt met een actieplan om de zomerdrukte aan te pakken.
Dan loopt het lange Hemelvaartweekend af en wordt de druk van het aantal passagiers op de luchthaven waarschijnlijk weer minder.
KLM kreeg ook veel vragen van klanten die de lange wachtrijen niet aandurfden. Hen is een omboekregeling aangeboden.
Schiphol komt met zomerplan
Schiphol bereidt zich voor op de zomer. Een arbeidsmarktcampagne moet meer lucht bieden. Het is nog de vraag of in deze krappe arbeidsmarkt het personeelstekort voor de zomer gedeeltelijk of helemaal wordt weggewerkt. In ieder geval wordt het aantal slots verlaagd voor luchtvaartmaatschappijen. Minder slots betekent minder vliegtuig- en passagiersbewegingen.
De nieuwe regels, die dienen als slot op de deur, gelden van 1 juni tot en met 28 augustus 2022 en zijn onderdeel van een pakket maatregelen om de drukte op Schiphol te verminderen. De nieuwe regels zijn door Schiphol opgesteld in overleg met de onafhankelijke slotcoördinator en besproken met luchtvaartmaatschappijen.
Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol bezitten zogeheten slots. Een slot is het tijdstip waarop een vliegtuig mag opstijgen of landen. Door de nieuwe regels is een luchtvaartmaatschappij die een slot niet gebruikt ervan verzekerd dat een andere luchtvaartmaatschappij dat gat niet opvult. Ook behouden luchtvaartmaatschappijen de historische rechten op een slot als zij die deze zomer niet gebruiken.
Schiphol verwacht dat luchtvaartmaatschappijen met de aangepaste regels een deel van hun slots eerder terug zullen geven. Dat leidt tot minder vluchten en maakt een betere planning mogelijk. Er zijn verschillende redenen waarom luchtvaartmaatschappijen besluiten een slot niet te gebruiken. Het staat nog niet vast dat airlines hun slot willen inleveren. Schiphol werkt aan deze oplossingen in overleg met luchtvaartmaatschappijen, touroperators en vakbonden.
Vier actielijnen
De aangepaste slotregels zijn onderdeel van een pakket maatregelen waar Schiphol aan werkt om de drukte op de luchthaven aan te pakken. Er zijn vier actiepunten.
> Aantrekken medewerkers
> Aantrekkelijk werken op Schiphol
> Optimaliseren van de operatie, waaronder extra crowd control en extra inzet personeel
> Creëren maakbare operatie, waaronder verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en aangepaste
slotregels
Topics:Reis & vervoer, Toerisme, Vakanties
Trefwoorden: KLM, Schiphol, drukte, luchthaven, reizen, vliegen, touroperator