Geplaatst op: 30-05-2022

Strengere regels voor online verkopen

Strengere regels voor online verkopen
Afbeelding van justynafaliszek via Pixabay

De regels voor online verkopen zijn aangescherpt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Nepreviews zijn verboden en bedrijven moeten maatregelen nemen om deze te voorkomen. Verder moeten bedrijven duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod en platforms duidelijk zijn over de partij met wie consumenten feitelijk zaken doen. Ook als je niet voor een dienst met geld betaalt maar bijvoorbeeld met je persoonsgegevens zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Tot slot is het massaal opkopen van tickets verboden. 

Online reviews moeten echt zijn

Bedrijven die gebruik maken van beoordelingen van consumenten, zoals online reviews, moeten maatregelen nemen zodat alleen beoordelingen van consumenten die het product echt hebben gekocht of gebruikt worden geplaatst. Verder moeten bedrijven vermelden waar de reviews vandaan komen en vertellen hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt, en of er sprake was van een beloning. Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, is onder alle omstandigheden verboden.

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Informatieverplichtingen online marktplaatsen of platformen

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt. Daarnaast moet voor de aankoop duidelijk zijn waarvoor de consument terecht kan bij de verkoper en waarvoor hij bij de marktplaats terecht kan. Deze informatie moet op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier worden aangeboden.

Ook bescherming als je betaalt met je gegevens

Als je een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor je niet met geld maar met je persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.

Verbod op geautomatiseerde aankoop tickets

Het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd – bijvoorbeeld via ‘bots’- om ingestelde limieten te omzeilen is verboden.

Van-voor prijzen

Ook de regels voor het adverteren met kortingen gaan veranderen, maar deze aanpassing van de wet is nog niet afgerond. De inwerkingtreding wordt later dit jaar verwacht. Tot die tijd gelden de bestaande regels nog.

De ACM heeft online een checklist geplaatst.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.